Курсова робота Психологічні шляхи підвищення продуктивності пам’яті підлітка
Код роботи: 5565
Вид роботи: Курсова робота
Предмет: Психологія
Тема: Психологічні шляхи підвищення продуктивності пам’яті підлітка
Кількість сторінок: 33
Дата виконання: 2017
Мова написання: українська
Ціна: 400 грн
Вступ
Розділ 1. Пам'ять, як важливий компонент пізнавальної діяльності школяра
1.1. Сутність пам'яті та її психофізіологічні основи
1.2. Психологічна характеристика видів пам'яті
1.3. Особливості і сутність мнемічних процесів
1.4. Вікові особливості пам'яті дітей підліткового віку
Розділ 2. Експериментальне дослідження особливостей пам'яті підлітків
2.1. Методики вивчення і оцінки особливостей пам'яті дітей підліткового віку
2.2. Аналіз та інтерпретація результатів дослідження
2.3. Психологічні шляхи підвищення продуктивності пам'яті підлітків
Висновок
Список використаної літератури
Щоб піднятися на вищий ступінь розвитку, людина має засвоїти знання про навколишній світ, оволодіти нормами поведінки, набути певних навичок і вмінь. Усе це пов'язано з роботою пам'яті. Якби людина не запам'ятовувала те, що сприймала, переживала, робила, її психічний розвиток був би неможливий.
Пам'ять у дітей шкільного віку достатньо хороша. Вони легко засвоюють нове, конкретне і яскраве. Як і всі психічні процеси, пам'ять дитини тісно пов'язана з усім її розвитком. Можна було б сказати, що це період нагромадження великої кількості уявлень, які відображають те, що учень бачить навколо себе, чує з вуст учителя, від оточення, в тому числі й однолітків, старших братів і сестер, про що читає та ін. У цьому віці діти жадібно поповнюють свої враження, уявлення.
Успіх розвитку пам'яті залежить від того, як забезпечують педагоги керівництво цим процесом. Важливе значення для розвитку пам'яті учнів має передусім знання вчителем умов продуктивності запам'ятовування, відтворення та вміння керувати ними в навчальній діяльності на уроках і поза ними.
Уявімо собі плоский шматок глини, що має незвичні властивості. Якщо на його поверхню надавити пальцем і відразу ж вирівняти ямку, то після обжину глини ямка знову стає ясно помітною. Ця глина має, відповідно, властивість впродовж певного часу зберігати слід від фізичного впливу так, що при певних умовах він знову може бути відтворений. Аналогічно пам'ять в психології найчастіше визначається як здатність відтворювати в більшій чи меншій відповідності з оригіналом минулі події після зберігання їх упродовж певного часу.
Кілька років тому видатний сучасний математик і кібернетик фон Нейман зробив сенсаційне повідомлення. За його розрахунками виходило, що в принципі мозок людини може вмістити приблизно 10000000000 одиниць інформації. В перекладі на загальноприйняту мову це означає – кожен із нас може запам'ятати всю інформацію, що знаходиться в мільйонах томів найбільшої у світі бібліотеці.
Немає сумнівів, що мнемічні процеси (процеси пам'яті) займають центральне місце і в інтелектуальній сфері особистості, і в загальному психічному розвитку школяра.
Потрібно відмітити, що дослідження пам'яті людини відкриває доступ до таких галузей психіки, знання яких має виключне значення для вирішення багатьох практичних завдань. Так, наприклад, для педагога дуже важливо знати, як краще структурувати учбовий матеріал та в якій послідовності пропонувати його учням, щоб забезпечити високу якість засвоєння при мінімальних витратах часу. Але для вирішення цієї проблеми необхідно визначити закономірності організації інформації у пам'яті та її відтворення.
Враховуючи актуальність зазначеної проблеми, її практичне значення для майбутньої професійної діяльності, темою курсової роботи обрано: “Психологічні шляхи підвищення продуктивності пам'яті підлітка”.
Мета дослідження: теоретичний аналіз мнемічної сфери як важливої складової пізнавальної діяльності особистості та розробка ефективних шляхів підвищення продуктивності пам'яті підлітка на основі.
Об`єкт дослідження: пам'ять як важливий компонент пізнавальної діяльності особистості.
Предмет дослідження: шляхи підвищення продуктивності пам'яті підлітків.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати наукову літературу з проблеми дослідження.
2. Охарактеризувати психологічні особливості розвитку процесів пам’яті у дітей підліткового віку.
3. З'ясувати систему об’єктивних та суб’єктивних чинників, що зумовлюють індивідуальні особливості пам'яті підлітків.
4. Експериментально встановити залежність успішності розв’язання мнемічних та пізнавальних задач від якостей особистості пам’яті підлітка і розробити на цій основі шляхи підвищення продуктивності їх пам'яті.
Методи дослідження. Для вирішення поставлених завдань були використані такі методи дослідження: аналіз, узагальнення, інтерпретація наукової літератури з проблеми дослідження; бесіда, анкетування, тестування, аналіз продуктів навчальної діяльності, методи математичної статистики і обробки даних.
Структура роботи. Робота складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаної літератури, додатків.
Наш психічний світ різноманітний і різнобічний. Завдяки високому рівню розвитку нашої психіки ми багато чого можемо і багато вміємо. У свою чергу, психічний розвиток можливо тому, що ми зберігаємо набутий досвід і знання. Все, що ми дізнаємося, кожне наше переживання, враження або рух залишають у нашій пам'яті відомий слід, який може тривати досить тривалий час і при відповідних умовах проявляється знову і ставати предметом свідомості. Тому під пам'яттю ми розуміємо запечатані, збереження, подальше впізнавання і відтворення слідів минулого досвіду.
Саме завдяки пам'яті людина в стані накопичувати інформацію, не втрачаючи колишніх знань і навичок. Пам'ять займає особливе місце серед психічних пізнавальних процесів.
Багатьма дослідниками пам'ять характеризується як «наскрізний» процес, що забезпечує спадкоємність психічних процесів і об'єднує всі пізнавальні процеси в єдине ціле. Свідомість того, що сприймається в даний момент предмет або явище сприймалися в минулому, називається впізнаванням. Проте ми можемо не тільки здобувати предмети. Ми можемо викликати в нашому знанні образ предмета, який в даний момент ми не сприймаємо, але сприймали його раніше. Цей процес - процес відтворення образу предмета, сприймається нами раніше, але не сприймається в даний момент, називається відтворенням.
Відтворюються не тільки сприймаються в минулому предмети, за і наші думки, переживання, бажання, фантазії і т. д. Необхідною передумовою впізнавання і відтворення є запам'ятовування, того, що було сприйнято, а також його подальше збереження.
Таким чином, пам'ять - це складний психічний процес, що складається з декількох приватних процесів, пов'язаних один з одним. Пам'ять необхідна людині, - вона дозволяє йому накопичувати, зберігати і згодом використовувати особистий життєвий досвід, в ній зберігаються знання і навички.
Перед психологічною наукою стоїть низка складних завдань, пов'язаних з вивченням процесів пам'яті: вчення того, як відображаються сліди, які фізіологічні механізми цього процесу, які умови сприяють цьому запам’ятовуванні, які її кордону, які прийоми можуть дозволити розширити обсяг зображеного матеріалу. Крім цього існують й інші питання, на які необхідно дати відповідь.
Наприклад, як довго можуть зберігатися ці сліди, які механізми збереження слідів на короткі і довгі відрізки часу, які ті зміни, які зазнають сліди пам'яті, що знаходяться в прихованому (латентному) стані і як ці зміни впливають на перебіг пізнавальних процесів людини.
1. Аткінсон Р. Л. Введення в психологію: Підручник для студ. ВНЗ / Під загальною ред. В. П. Зінченко. / Р. Л. Аткінсон - М: Прогресс, 1980. – 211 с.
2. Бандура А., Уолтерс Р. Підліткова агресія. Вивчення впливу виховання і сімейних стосунків / А. Бандура, Р. Уолтерс - М.: Квітень Прес, Видавництво ЕксМо-прес, 1999. - 26-29 с.
3. Беддели А. Ваша пам'ять. Керівництво по тренуванню і розвитку / А. Беддели - М.: Видавництво ЕКСМО – Прес, 2000. - 37-39 с.
4. Веккер Л. Н. Психичиские процессы / Л. Н. Веккер - М.: Видавництво ЛДУ, 1974. - 191-195с.
5. Вовків Б. С. Психологія подростка / Б. С Вовків - М.: Гаудемус, 2005. – 211 с.
6. Гамезо М. В., Петрова Е. А., Орлова Л. Н. Вікова і педагогічна психологія / М. В Гамезо та ін. - М.: Пед. общ Росии, 2003. – 152 с.
7. Гипенрейтер Ю. Р., Романова В. Я. Хрестоматія по загальній психології. / Ю. Р. Гипенрейтер та ін. - Видавництво МГУ, 1979. - 39-45 с.
8. Глейтман Г. Основи психології / Г. Глейтман. - СП.: Мова, 2001. - 238 с.
9. Голубева О. О. Індивідуальні особливості пам'яті людини. / О. О. Голубева. - М.: Педагогіка, 1980 р. - 18-24 с.
10. Давидов В. В. Вікова і педагогічна психологія / В. В. Давидов - М.: Освіта, 1979 р. - 20-25 с.
11. Дружинин В. Н. Психологія / В. Н. Дружинин - СПб.: Пітер. 2005 р, - 142-162 с.
12. Кашенская Б. И., Венн А. М. Пам'ять людини. / Б. И. Кашенская. - М.: Наука, 1973. - 448 с.
13. Кие Мишель. Психологія підлітка / Мишель Кие. - М.: Педагогіка, 1991. - 255 с.
14. Крайг Г. Психологія розвитку. / Г. Крайг. - СПб: Пітер, 2000-2002. – 184 с.
15. Крутецкий В. А. Психологія підлітка 2-е видання / В. А. Крутецкий. - М.: Освіта, 1965. – 235 с.
16. Лейтес Н. С. Вікова обдарованість школярів / Н. С Лейтес. - М.: Видавничий центр "Академія", 2000. - 176 с.
17. Лурия А. Р. Маленька книжка про велику пам'ять / А. Р. Лурия - М.: Видавництво МГУ, 1968 р. - 204 с.
18. Майерс Д. Психологія / Д. Майерс - Мн.: ТОВ "Попурі", 2001. - 259-265 с.
19. Маклаків А. Г. Загальна психологія. / А. Г. Маклаків. - М. - 2001. - 270-281 с.
20. Мухина В. З. Вікова психологія: феноменологія розвитку, дитинство, отроцтво / В. З. Мухина - М.: Академія, 1998 р. - 259-268 с.
21. Немов Р. С. Психологія / Р. С. Немов - М.: Гуманит. видавництво центр ВЛАДОС, 2001. - 480 с.
22. Обухова Л. Ф. Дитяча психологія. Підручник / Л. Ф. Обухова - М.: Ріс. пед. Агентство, 1996. - 16 с.
23. Першина Л. А. Вікова психологія / Л. А. Першина - М.: Академічний проект, 2004. – 15 с.
24. Реан А. А. Психологія подростка / А. А Реан. - СПб.: Прайм ЄВРОЗНАК, 2003. - 306 с.
25. Рогів Е. І. Загальна психологія: Курс лекцій для першого ступеня пед. Утворення / Е. І. Рогів - М.: Гуманіт. Видавничий центр ВЛАДОС, 2001. – 24 с.
26. Роговин М. С. Проблеми теорії пам'яті / М. С. Роговин - М.: Вища школа, 1977. - 73 с.
27. Рубінштейн С. Л. Основи загальної психології / С. Л. Рубінштейн - СПб.: Пітер, 2007. - 105 с.
28. Столяренко Л. Д. Основи психології / Л. Д. Столяренко - Ростов н/Д: Фенікс, 2006. – 96 с.