Курсова робота Оздоровчо-рекреаційна рухова активність як головна складова здорового способу життя студентської молоді
Код роботи: 5548
Вид роботи: Курсова робота
Предмет: Фізична культура
Тема: Оздоровчо-рекреаційна рухова активність як головна складова здорового способу життя студентської молоді
Кількість сторінок: 38
Дата виконання: 2015
Мова написання: українська
Ціна: 500 грн
Вступ
Розділ 1. Значення оздоровчо-рекреаційної рухової активності для формування здорового способу життя студентської молоді
1.1. Спосіб життя як головний чинник, що впливає на стан здоров’я студентської молоді
1.2. Проблеми організації сфери дозвілля студентської молоді
1.3. Класифікація оздоровчо-рекреаційних занять студентської молоді
Висновки до розділу 1
Розділ 2. Організація та методи дослідження
2.1. Методи дослідження
2.1.1. Теоретичний аналіз літературних джерел
2.1.2. Соціологічні методи дослідження
2.1.3. Педагогічні методи дослідження
2.1.4. Методи математичної статистики
2.2. Організація дослідження
Розділ 3. Шляхи залучення студентської молоді до рухової активності
3.1. Аналіз мотивації студентської молоді до занять оздоровчо-рекреаційної рухової активності
3.2. Алгоритм залучення студентської молоді до систематичних занять руховою активністю
Висновки
Список використаних джерел
Додатки
Актуальність. У сучасному суспільстві, що стрімко розвивається, дедалі більше уваги приділяється проблемам стану здоров'я молодого покоління. Одними з найактуальніших є питання, що стосуються студентської молоді, оскільки вони є основою та майбутнім нашої держави. Навчання у вищому навчальному закладі потребує затрати великих зусиль і напруженої розумової діяльності.
Досить часто навчання та побут студентів проходять в умовах обмеженої рухової активності, великого навчального навантаження, стресових ситуацій, неповноцінного харчування, тощо. Передовий світовий досвід та велика кількість наукових досліджень свідчать, що рухова активність – це біологічна потреба кожного живого організму, невід’ємна частина здорового способу життя, один із найважливіших соціально-біологічних факторів. Але слід зазначити, що дефіцит рухової активності студентської молоді України становить 60–75% необхідного для підтримання нормального рівня здоров’я.
Лише 13% українців мають необхідний, фізіологічно обумовлений рівень рухової активності, тим часом як у країнах Європейського Союзу – 40–60 %, а в Японії – 70–80 % [1].
В інших країнах світу також гостро стоїть проблема оптимізації рухового режиму молоді. Наприклад, у Фінляндії, Японії, Канаді, Австралії завдяки державній політиці, спрямованій на створення необхідних умов для широкого впровадження в повсякденне життя різних форм рухової активності в органічному їх поєднанні зі збалансованим харчуванням, боротьбою проти шкідливих звичок та поліпшенням екології навколишнього середовища, смертність людей молодого та середнього віку скоротилася у кілька разів, середня тривалість життя збільшилася на 10–20 років, різко підвищилася життєздатність населення, що своєю чергою, забезпечило значне економічне зростання в зазначених країнах [4].
Тому, необхідно підкреслити, що процес навчання сам по собі є гіподинамічним, отже енергетичні витрати організму менші за фізіологічну норму. За останні роки відбулося скорочення обсягу навчальних годин з дисципліни «Фізичне виховання» у вищих навчальних закладах. Це призвело до зниження ролі фізичної культури у формуванні особистості майбутніх фахівців, зменшення рухової активності студентів, погіршення стану їх здоров’я.
Як наслідок, у ВНЗ України в 2,5 рази збільшилася кількість спеціальних медичних груп. За даними різних авторів, до 90% учнів і студентів мають відхилення в стані здоров'я, 30–50% – незадовільну фізичну підготовленість. Таким чином, перед науковцями і викладачами вищої школи виникає необхідність пошуку та розвитку таких методик проведення занять зі студентами, які б сприяли підвищенню рівня рухової активності та поліпшенню функціональних можливостей організму [2].
Результати соціологічного дослідження «Здоров’я та поведінкової орієнтації студентської молоді», проводив Український інститут соціальних досліджень ім. О. Яременка в межах міжнародного проекту «Health-Behaviorin School-Aged Children» (HBSAC), свідчать, що лише 6–10% студентів можуть вважатися здоровими, тоді як більше ніж половина (а саме 52,6%) з них мають морфо-функціональні відхилення різного характеру, а у 36–40% відзначаються хронічні неінфекційні захворювання. Аналіз останніх досліджень і публікацій. В останні роки на тлі інтенсифікації навчального процесу у вищих навчальних закладах спостерігається тенденція до зниження обсягу рухової активності студентів, що негативно позначається на показниках їхнього фізичного стану [3].
Рухова активність – це частка способу життя й поведінки людини. Поняття «рухова активність» містить у собі сумарний обсяг рухів, які виконує людина впродовж своєї життєдіяльності. Достатній рівень рухової активності студентів є основою належного розвитку організму. Низький рівень рухової активності негативно впливає на більшість функцій організму, є чинником зниження працездатності, погіршення стану здоров'я і виникнення нових хвороб [5].
Мета дослідження – визначити роль і місце рухової активності в способі життя студентської молоді, та розробити відповідний алгоритм щодо залучення студентської молоді до оздоровчо-рекреаційної рухової активності.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати значення оздоровчо – рекреаційної рухової активності для формування здорового способу життя студентської молоді.
2. Виявити особливості способу життя студентської молоді.
3. Дослідити рівень мотивації студентської молоді до оздоровчо – рекреаційної рухової активності.
4. Розробити алгоритм щодо оптимізації рухової активності студентської молоді.
Об’єкт дослідження – рухова активність студентської молоді.
Предмет дослідження – вплив рухової активності на спосіб життя і життєві цінності студентської молоді.
Методи дослідження:
- Теоретичний аналіз літературних джерел.
- Соціологічні методи (опитування, бесіда, анкетування).
- Методи математичної статистики.
- Педагогічні методи дослідження.
Наукова новизна – доповнені дані про особливості мотивації студентської молоді до оздоровчо – рекреаційних занять.
Практична значущість – отримані дані можуть бути використані в практичній діяльності педагогів при праці з студентською молоддю.
Структура роботи: Курсова робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаної літератури. Кількість сторінок 38.
1 – Працюючи над темою курсової роботи було опрацьовано багато літературних джерел: статей, книг. Різних змістовних положень з метою детального вивчення впливу рухової активності на спосіб життя студентської молоді. Дослідження даної теми дало змогу чітко визначити як впливає рухова активність на спосіб життя студентської молоді.
На даний час фіксується зниження рухової активності у студентів через стрімкий розвиток інформаційних технологій і студентська молодь більше віддає перевагу сидінням біля комп’ютера. Також дуже погано впливають на спосіб життя студентів шкідливі звички, що звичайно є дуже погано.
Проблема організації дозвілля є також важливою, адже деякі студенти не тільки навчаються, але і працюють, але саме відпочинок, дозвілля є невід’ємними складовими життєдіяльності студентської молоді.
2 – Для того щоб виявити рівень мотивації студентської молоді до оздоровчо – рекреаційної рухової активності, було складено анкету. При проведенні анкетування було визначено, що у майже 70% опитуваних рівень мотивації низький. У зв’язку з цим було визначено шляхи залучення студентської молоді до рухової активності.
3 – Вивчивши рівень мотивації студентської молоді, потреби до рухової активності, було складено алгоритм щодо залучення студентської молоді до систематичних занять рухової активності.
Алгоритм складається з трьох етапів: перший це створення реклами, пропаганди для залучення до рухової активності студентської молоді. Другий етап це організація занять з рухової активності, врахування всіх деталей, кількість учасників, місце проведення, тощо. Третій етап це проведення занять з рухової активності, зарядки, пробіжки, квести, все те що буде цікаво студентській молоді.
Список використаних джерел
1. Агеєвець В. У. Актуальні проблеми з оздоровчої фізкультури в навчальних закладах України / В. У. Агеєвець: Матеріали наук.-практ. конф. – Кіровоград, 2003. – 119 с.
2. Бальсевич В. К. Физическая активность человека / В. К Бальсевич, В. П. Запорожанов. – К.: Здоров’я, 2000. – 224 с.
3. Булатова М. Здоров'я і фізична підготовленість населення України / М. Булатова, О. Литвин. – Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – 2004. - №1 – с. 3-9.
4. Венедиктов Д. Д. Социально-философские проблемы здравохранения / Д. Д. Венедиктов. – Вопросы философии. – 2001. – №4. – С. 137-139.
5. Виленский М. Я. Мотивационно-ценностное отношение студентовк физическомувоспитанию и пути его направленногоформирования / М. Я. Виленский, Г. К. Каповский. – Теор. и практ. физ. культ. – 2000. - № 10. – 39-42 с.
6. Виндюк О. В. Двигательная активность – основа здорового образа жизни / О. В. Виндюк // Физическое воспитание студентов творческих специальностей / ХГАДИ (ХХПИ). – Харьков, 2003. – №1. – С. 72-75.
7. Десять вопросов о здравоохранении в странах – новых соседях ЕС [Електронний ресурс] – Режим доступу до книги: http://www.euro.who.int/document/e88202r_ukraine.pdf.
8. Завійська В. Вивчення рівня зацікавленості в студентів Львівської Комерційної Академії до занять з шейпінгу в навчальному процесі / Завійська В., Лукашевич Л. // Молода спортивна наука України: Збірник наукових праць в галузі фізичної культури і спорту. Вип. 8 - Львів.: НФВ «Українські технології», 2004. - Том. З. - 122 – 126 с.
9. Заинетдинов М. А. Индивидуализация самостоятельной работы как фактор совершенствования процесса физического воспитания студентов основного Учебного отделения нефтяных вузов: Автореф.... канд. пед. наук: 13.00.04. - Санкт-Петербург, 2004. - 25 с.
10. Зайцев Г. К. Стратегия понимания здорового образа жизни у студентов, Валеология: Диагностика, средства и практика обеспечения здоровья / Г. К. Зайцев, В. В Колбанов. – Владивосток: Дальнаука, 2002. – Вып. 3. – С. 148-153.
11. Здоровье и образование: Материалы Международного конгресса валеологов / Под ред. В. В. Колбанова. – СПб., 2003. – 250 с.
12. Изуткин Д. А. Критерии здорового образа жизни и предпосылки его формирования / Д. А. Изуткин, А. Д. Степанов. – Сов. здравохранение. – 2008. – № 5. – 24-26 с.
13. Ильин Е. П. Психофизиология физического воспитания / Е. П. Ильин. – М.: Просвещение, 2006. – 223 с.
14. Королінська С. В. Клубна форма організації фізичного виховання у вищих навчальних закладах: Дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / Львівський держ. ун-т фізичної культури / С. В. Королінська. - Л., 2007. - 196 арк.
15. Кузнєцова О. Т. Фізична і розумова працездатність студентів з низьким рівнем фізичної підготовленості: Автореф. дис. канд. наук, фіз. виховання та спорту: 24.00.02 / О. Т. Кузнєцова. – Львівський державний інститут фізичної культури. - Львів., 2005. - 22 с.
16. Кундиев К. И. Обоснование Национальной программы «Здоровый способ жизни и профилактика заболеваний населения Украины» / К. И. Кундиев, В. И Чернюк, Л. А Добровольский // Zdrowie: istota, diagnostyka i strategia / drowotne: Materialy Miedzynarod. Konf. Nauk. - Radom, 2001. - S. 31-34.
17. Косилов С. А. Физиологически е основы производственного обучения / С. А. Косилов. – М.: Высшая школа, 2005. – 264 с.
18. Круцевич Т. Ю. Теорія і методика фізичного виховання / Т. Ю. Круцевич. – К.: Олімп. літ-ра, 2008. – Т.1. Т.2 – 121 с.
19. Лисицын Ю. П. Образ жизни и здоровье населения. / Ю. П. Лисицын - М.: Знание, 2001. – 40 с.
20. Національна доктрина розвитку фізичної культури і спорту // Спортивна газета. – 4 грудня, 2003. – С. 5-7.
21. Національна доктрина розвитку фізичної культури і спорту. – К., 2004. – 9 с.
22. Охорона здоров'я в Україні: проблеми та перспективи / Заг. Ред. В. М. Пономаренко. - Тернопіль: Укрмедкнига. - 2001. - 68 с.
23. Обзорная сводка о состоянии здоровья в Украине 2005.Всемирная организация здравоохранения, 2006г. [Електронний ресурс] – Режим доступудо книги: http://www.euro.who.int/document/e88285r.pdf.
24. Петрова І. В. Дозвілля в зарубіжних країнах: підручник / І. В. Петрова. – К.: Кондор, 2005. – 408 с.
25. Пішун С. Г. Формування культури дозвілля студентів ВНЗ в умовах роботи студентського клубу: автореф. дис.... канд. пед. наук: 13.00.07 / С. Г. Пішун. – К., 20055.В.Б. Базильчук. // Організаційні засади активізації спортивно-оздоровчої діяльності студентів в умовах вищого навчального закладу: Дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / Львівський держ. ін-т фізичної культури. - Л., 2004. - 224арк.
26. Перевозников А. А., Новые формы клубной работы в детско-юношескомспорте. / Перевозников А. А., Н. В. Кудрявцева., В. И. Столяров // Человек в мире спорта: Новые идеи, технологии, перспективы: Тез. докл. междунар. конгр. – М., 2002. – Т.2. – 457-459 с.
27. Попов С. В. Валеология в школе и дома / С. В. Попов. – Санкт-Петербург: 2005. – 126 с.
28. Павлюк Н. Б. Адаптация к обучению студентов первого курса педагогического вуза средствами физической культуры: автореф. дис.... канд. пед. наук / Н. Б. Павлюк. – Шуя, 2006. – 22 с.
29. Романенко В. В. Рухова активність і фізичний стан студентів вищих навчальних закладів: навч. посіб. / В. В. Романенко, О. С. Куц. – Вінниця: ВДМУ, 2003. – 132 с.
30. Сущенко Л. П. Соціальні технології культивування здорового способ ужиття людини / Л. П. Сущенко. – Запоріжжя: ЗДУ, 2005. – 308 с.
31. Телеш О. Н. Физическая культура, спорт и туризм – студентам / О. Н. Телеш // Научно-методические основы и социально-педагогические аспекты физического совершенствования учащейся молодежи: Сборник научных трудов; под общ. ред. Э. А. Моисейчика. – Брест, 2003. – 90-93 с.
32. Троценко В. В. Вплив рухової активності на формування стійких навичок здорового способу життя студентів вищих навчальних закладів [Електронний ресурс] / В. В. Троценко // Проблеми фізичного виховання і спорту. – 2010. – № 8. – С. 93–95. – Режим доступу: www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/ppmb/texts/...8/ 10tvvhee.pdf.
33. Физическое воспитание; Учебник под ред. В. А. Головина, В. А. Маслякова, А. В. Коробкова. - М.: Высшая школа, 2007. – 391 с.
34. „Формування здорового способу життя серед дітей та молоді” (наказ Мін сім’я молодь спорту від 30.03.2007 № 947).
35. Хайкін Л. В. Оптимізація навчального процесу з фізичного виховання студентів: навчальний посібник / Л. В. Хайкін. – Дніпропетровськ: Вид-во Дніпропетр. ун-ту, 2001. – 96 с.
36. The European Tobacco Control Report 2007, World Health Organization, 2007 [Електронний ресурс] – Режим доступу до книги: http://www.euro.who.int/document/e89842.p.