Распечатать страницу

Лабораторна робота №4, Пошукові каталоги в мережі Internet

« Назад

Код роботи: 909

Вид роботи: Лабораторна робота

Предмет: Інтернет та всесвітня павутина

Тема: №4, Пошукові каталоги в мережі Internet

Кількість сторінок: 7

Дата виконання: 2016

Мова написання: українська

Ціна: 150 грн

Мета: Удосконалення технологій пошуку інформації в мережі Internet. Набуття практичних навичок роботи з пошуковими каталогами.

Загальні положення

Крім пошукових систем в мережі Internet існує інший тип пошукових серверів - пошукові каталоги, де зібрана інформація відсортована і розкладена за тематикою. Кожна Web-сторінка, що додається в каталог, повинна бути жорстко прив'язана до прийнятих в каталозі категорій. Пошукові каталоги створюються не пошуковими роботами, а кваліфікованими людьми, які аналізують вміст і складають до сайтів анотації. Порівняно з пошуковими системами, інформацію у яких аналізують та оброблюють роботи (spiders), ці анотації містять набагато більше відомостей про вміст сайту. Однак, інформаційний обсяг каталогів, як правило, набагато менший, ніж пошукових систем, що зумовлюється обмеженими можливостями людей, що працюють над їх складанням.

Пошукові каталоги, як правило, пред'являють достатньо високі вимоги до якості і змісту сайту. Оскільки в найбільших і найвідоміших каталогах сайти перевіряються людьми, то низькоякісні сайти не потрапляють в базу даних, що також зумовлює більш якісний пошук інформації.

Як правило, у каталогах реєструють тільки головну сторінку сайту. Це становить ще одну відмінність від пошукових систем.

Пошукові каталоги приваблюють користувачів тим, що відповідність результатів пошуку пошуковому запиту (точність пошуку) в них значно вище, ніж у пошукових системах. В них значно легше знайти інформацію певної тематики. Однак, слід завжди мати на увазі, що жоден пошуковий каталог не охоплює і сотої частини всіх серверів мережі Internet. Пошукові системи можуть містити декілька мільйонів проіндексованих сторінок, у той час, як кількість записів у пошукових каталогах рідко перевищує 50 тис.

Структура пошукових каталогів

Всю базу даних каталогів розділено на тематичні категорії, такі як, наприклад, Бізнес і економіка, Комп'ютери і зв'язок, Розваги і відпочинок, Культура і мистецтво, Суспільство і політика, Наука і освіта тощо. Кожну категорію поділено на більш дрібні найпопулярніші під категорії. Наприклад: категорію Бізнес і економіка поділено на підкатегорії Фінанси, Ділові послуги, Робота, Нерухомість тошо; категорію Комп'ютери і зв'язок - на Інтернет, Софтвер, Мережі, Безпеку тошо.

Часто пошуковий каталог містить форму для пошуку за ключовими словами серед занесених в каталог документів. Пошук може здійснюватись по всьому каталогу або по обраній категорії чи під категорії.

Стратегія пошуку інформації з використанням пошукових каталогів

Пошук в каталогах краще починати з підбору відповідної рубрики (категорії) для вашого запиту. Можна використовувати 2 способи знаходження в каталозі сторінки на потрібну тему. По-перше, можна просуватися в глиб каталогу, звужуючи тим самим область пошуку. По-друге, можна скористатися пошуковим інструментом, яким також забезпечені каталоги. Проте оптимальним варіантом буде комбінація 2 цих способів.

Рейтингові системи

Деякі пошукові системи та пошукові каталоги містять у своєму складі так звані рейтингові системи, тобто засоби, які дозволяють постійно відслідковувати кількість відвідувань того чи іншого інформаційного ресурсу. Ці результати постійно поновлюються і надаються користувачам у вигляді так званих каталогів TOP 100 – 100 найвідвідуваніших за певний період інформаційних ресурсів. Така рейтингова система функціонує, наприклад, у пошуковій системі Rambler. Це рейтингова система Rambler's Top 100, у якій містяться найбільш відвідувані сайти з певної тематики.

Найбільш відомі пошукові каталоги

На сьогодні існує велика кількість пошукових каталогів, які містять у собі десятки тисяч посилань.

Серед російських пошукових каталогів слід назвати:

- http://www.list.ru/ - List.Ru – Один з провідних на теперішній час каталогів Росії. Його активи - це приблизно 100 тис. посилань, класифікованих за 18 категоріями.

- http://www.stars.ru/ - Созвездие Интернет - 1000 Stars - активи складають приблизно 35 - 40 тис. посилань.

- http://www.au.ru/ - (або http://www.aport.ru/) – пошуковий каталог системи Апорт.

- http://www.ru/ - Russia on the Net - перший і широко відомий каталог російських серверів і мережевих ресурсів, присвячених Росії. Каталог розбито на тематичні розділи, в які користувачі Інтернету можуть додавати відомості про свої сервери і їх ресурси. Кожен розділ містить підбірку адрес з короткими анотаціями. Активи складають приблизно 35 - 40 тис. посилань.

- http://www.ulitka.ru/ - каталог ресурсів Інтернет.

- http://www.susanin.net/ - каталог та пошукова система Иван Сусанин.

- http://www.one.ru/ - (або http://top.one.ru/ ) - каталог Рейтинг One.Ru.

Серед англомовних пошукових каталогів найбільш інформативно насиченими є:

- http://www.Yahoo.com/ - пошуковий каталог Yahoo - Один з найбільших пошукових каталогів мережі Internet.Активи каталогу підтримуються на рівні біля 1 млн. посилань. На сьогодні редактори Yahoo не стільки приділяють увагу наповненню каталогу новими ресурсами, скільки перевіркою актуальності ресурсів, каталогізованих раніше.

- http://DMoz.org/ - (dmoz - Open Directory Project) – Один з найкращих пошукових каталогів. Над його базою даних працює найбільша кількість редакторів (більш ніж 40 тисяч). Вся інформація класифікується більш ніж за 400 тисячами категорій та містить більше ніж 3 млн сайтів. Надає користувачам перевірені та релевантні запиту посилання. Дані каталогу використовуються такими пошуковими системами, як Netscape, Lycos, HotBot тощо.

Розвиток україномовних пошукових каталогів знаходиться поки що на початковій стадії, але вже існує декілька пошукових каталогів, які привертають увагу користувачів. Насамперед, це:

- http://meta-ukraine.com/ - українська пошукова система META. 

Завдання до виконання роботи

1. Ознайомитись з переліченими у теоретичній частині англомовними, російськомовними та україномовними пошуковими каталогами.

2. Описати організацію кожного з досліджених пошукових каталогів (інформаційний обсяг, поділ на категорії, наявність ієрархії - поділу категорій на підкатегорії, кількість рівнів поділу, тощо. Звернути увагу на наявність засобів відстеження кількості відвідувань сайтів (рейтинг ТОР100) та ін.).

3. Дослідити та описати спосіб видачі користувачам результатів пошуку, існування можливості впорядкування посилань в кожній категорії за алфавітом, часом додавання, тощо.

4. За результатами досліджень заповнити наступну таблицю.

 

Пошуковий каталог

 

МЕТА

List.Ru

Yahoo

Rambler's Top 100

Інформаційна потреба

Навч. заклади

Музика

Прогр. забезп.

Навч. заклади

Музика

Прогр. забезп.

Навч. заклади

Музика

Прогр. забезп.

Навч. заклади

Музика

Прогр. забезп.

Технологія пошуку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Результати пошуку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В графі Технологія пошуку описуютьсяті категорії та підкатегорії, які були використані для пошуку (наприклад, освіта – вища освіта – вищі навчальні заклади).

В графі Результати пошуку необхідно описати спосіб представлення результатів пошуку в каталозі (наявність та розподіл за під категоріями, кількість ресурсів, включених до категорії, тощо).

5. За результатами досліджень скласти письмовий звіт.