Курсова робота Методика введення поняття байт на уроках інформатики в початковій школі
Код роботи: 3080
Вид роботи: Курсова робота
Предмет: Інформатика
Тема: Методика введення поняття байт на уроках інформатики в початковій школі
Кількість сторінок: 32
Дата виконання: 2010
Мова написання: українська
Ціна: безкоштовно
Вступ
Розділ 1. Психолого – педагогічні проблеми основи впровадження інформатики в початковій школі
1.1. Вивчення інформатики в початкових класах
1.2. Розшифрування змісту поняття «байт»
Розділ 2. Методика введення поняття «байт»
2.1. Формування поняття «байт» у молодших школярів
Додатки
Висновки
Список використаної літератури
Курс «Початкова інформатики» розроблений для учнів 1 – 4 класів, тобто для найменших школярів. Цей курс має на меті навчити учнів практично оволодіти навичками роботи за комп’ютером, розвинути логічне й алгоритмічне мислення.
У початковій школі молодшим школярам потрібно закладати первинні навички комп’ютерної грамотності, інформаційної культури. Потрібно підготувати учнівське мислення до сприйняття ними сучасних інформаційних технологій.
Курс «Початкова інформатика» повинен навчити учнів практично володіти інформацією роботи на електро-обчислювальній машині. Коли діти оволодіють цими навичками, вони зможуть використовувати комп’ютер для навчальної діяльності і для відпочинку, а також дізнаються про корисність і шкідливість електоро-обчислювальної техніки.
У старших класах діти будуть мати змогу використати свої знання і вміння при вивченні різних інформативних курсів чи предметів, а також зможуть удосконалити їх і накопичити новий матеріал.
Широке використання комп’ютера у шкільній програмі і у повсякденному житті вимагає глибокого знання роботи на ЕОМ. Тому важливим завданням інформатики є ознайомлення учнів з теоретичним матеріалом. А також ознайомити їх з поняттями інформатики. Важливим поняттям інформатики є байт.
Об’єкт дослідження: курс інформатики в початковій ланці освіти.
Предмет дослідження: особливості формування поняття «байт» у початкових класах.
Мета дослідження: обґрунтувати методику введення поняття «байт» на уроках інформатики в початкових класах.
Відповідно до мети можна визначити основні завдання дослідження:
1. Зробити аналіз курсу інформатики у вивченні учнями початкової школи.
2. З’ясувати суть поняття «байт».
3. Розробити дидактичний матеріал, для використання його у методиці введення предмету дослідження на уроках у початковій школі.
Щоб розв’язати поставленні завдання були використані методи дослідження:
- вивчення педагогічних та методичних джерел;
- порівняння передового педагогічного досвіду;
- теоретичне узагальнення.
Байт є важливим поняттям інформатики. Байт – це одна з основних одиниць інформації, який є послідовністю з восьми двійкових знаків 1 і 0 або двійкових кодів.
Біт – це найменша порція інформації, яку одержують при виборі між двома подіями.
Назву «біт» для одиниці інформації обрано не випадково. Подія, що має два виходи, може бути записана за допомогою двох цифр: 0 і 1. Число, що набуває двох значень, називається двійковим числом, або англійською мовою Binary Digit (скорочено bit - біт). У дослідах із монетою випаданню «орла» можна надати значення 0, а «рештки» - 1.
Біт – одиниця досить дрібна, її недостатньо для вимірювання обсягів інформації, якими оперують сучасні комп’ютери та інші обчислювальні пристрої. Тому використовують більші одиниці, основною із них є байт.
З допомогою порівняння одержання інформації з підручника з одержанням інформації за допомогою комп’ютера можна пояснити учням початкової школи матеріал про байт.
Пояснити матеріал можна ще за допомогою казки про байт. Тему уроку діти можуть дізнатись відгадавши загадку, ребус, розгадавши кросворд.
1. Гаєвський О.Ю. Інформатика 7 – 11 класи. – Київ: «Видавництво А. С. К.» 2003 – С.10 – 15.
2. Інформатика: підручник для 10- 11 кл. загально освіт. навч. закладів / І.Т. Зарецька, А.М. Гуржій, О.Ю. Соколов. У 2-х част. – К.: Форум, С.24-25.
3. Мараховська Л.В. Навчання інформатиці в початковій ланці освіти // Інформатика. – 2001. - № 21-22.
4. Попов Ю.В Комп’ютер дома. – Донецьк: Сталкер, 2000.- 555с.
5. Програма «Основи комп’ютерної грамотності» / Рівкінд Ф.М., Рівкінд Й.Я. 3 – 4 кл. – К.: Освіта, 2005.
6. Руденко В.Д., Макарчик О.М. Практичний курс інформатики /За ред. Мадзігінова В.М. – К.: Фенікс, 2001. – 370с.
Розділ 1. Психолого – педагогічні проблеми основи впровадження інформатики в початковій школі
1.1. Вивчення інформатики в початкових класах
За останні двадцять років ми стали свідками корінних змін у галузі збирання, збереження і використання інформації. Чимало з цих змін зумовлені доступністю потенціально значущої для нас інформації, високою швидкістю її опрацювання і видачі користувачу. Нам відомо, який величезний обсяг інформації починає надходити з екрана домашнього телевізора, якщо ми торкнемося лише деяких його кнопок.
Купуючи продовольчі товари, на ярликах яких надруковано маркери, що зчитуються пристроєм касового апарату, ми одержуємо остаточний рахунок, у якому проставлено кількість одиниць кожного товару і загальну ціну, підраховану в результаті опрацювання інформації, прочитаної з цих ярликів. Нам відомо, що аналогічні ярлики й маркери використовуються на складах, підприємствах і навіть у бібліотеках для стеження за поточним станом запасів або фондів. Ми одержуємо рахунки за комунальні послуги у вигляді вузеньких друкованих смужок, які містять інформацію, видану вимірювальними приладами і вибрану з великих масивів даних, що зберігаються в централізованому порядку. Ми слухаємо електронну музику і спостерігаємо відеоефекти в телевізійних програмах — це теж один з видів інформації.
Нам відомі годинники з цифровою індикацією і лічильники-індикатори на бензоколонках, автоматичні світлофори й автомати для обліку покупок в універмагах. Ми одержуємо по пошті рахунки або повідомлення, надруковані на ЕОМ, ми можемо придбати пральну машину, яка автоматично виконує складну періодичну послідовність операцій. Ми чули про роботизовані підприємства і про космічні програми, які значною мірою завдячують своїм існуванням новим технологічним процесам збирання й опрацювання інформації.
Усе це лише окремі приклади змін, які відбулися останніми роками; немає сумніву, що темп цих змін і далі зростатиме. Застосування нових інформаційних технологій, придбання потрібного обладнання, навчання і підготовка персоналу до його експлуатації мають стати гідними суперниками давніх методів роботи, якщо при цьому враховувати соціальні наслідки змін, що відбуваються.
Учні наших шкіл народилися саме в цей час змін і, як кожне нове покоління, часто не бачать нічого дивного або незвичного в тому, що нам здається радикально новим і несподіваним; пояснюється це тим, що нове покоління не обтяжене власним досвідом. Така готовність до сприймання нових реалій аж ніяк не означає, що функції освіти вичерпані. А тому курс « Інформатика» вводиться з початкової школи.
Методична система навчання інформатики як у системі навчання загальної школи, так і в системі початкової школи вимагає модернізації.
Найбільшою помилкою при обґрунтуванні цілей навчання і інформатики є відрив навчального предмета від суспільної практики, перебільшення його унікальності.
Для того, щоб задовольнити соціальні запити, загальноосвітній курс інформатики повинен охоплювати всі аспекти сучасної інформатики, як користувацькі так і програмістські.
Можна сформулювати цілі сучасного курсу інформатики:
1) формулювання у школярів комп’ютерної грамотності, яка включає знання, уміння і навички розв’язування задач за допомогою комп’ютера;
2) формування у школярів основ інформаційної культури, які передбачають знання фундаментальних основ інформатики.
Велике значення у навчанні учнів основ інформатики має вчитель.
З багатьох моделей планування навчального процесу встановлено, що найсуттєвішим у викладанні того чи іншого курсу є виявлення його цілей і засобів їх досягнення. Може, саме ці категорії варто було б розглядати як дещо більше порівняно з конкретними галузями пізнавальної діяльності (виносячи на другий план навички, яких треба набути в процесі вивчення курсу, а також знання, нагромаджені до його закінчення).
Засоби досягнення цілей допускають різні способи реалізації. Щойно ці засоби встановлено, узгоджено й прийнято, можна визначити й сформулювати відповідний зміст повчальної програми курсу. Треба встановити також відповідні методи навчання і навчальні ситуації.
Завдання вчителя полягає в тому, щоб скомпонувати вибрані елементи у вигляді програми роботи як класу, в якому він викладає предмет, так і окремих учнів цього класу. Треба також, щоб учитель критично оцінював курс, виявляв як вдалі, так і невдалі його моменти. За критерій оцінки курсу слід брати рівень досягнення окремими учнями поставлених цілей і ступінь освоєння ними засобів, що визначаються цими цілями.
Отже, саме вчитель має вирішити, яку роль повинна відігравати обчислювальна машина в справі допомоги учням у навчанні. Можна обгрунтувати спробу використати який-небудь пакет прикладних програм, але досить важко оцінити якість такого пакета, не маючи досвіду нового застосування в умовах реального класу.
Учитель може дістати відповідь на деякі свої запитання, переглядаючи бібліотеку програмних засобів, але решта запитань залишаться без відповіді, доки не стане ясною реакція учнів. Чи є конкретна програма найкращим способом репрезентації даного аспекту навчального плану? Чи не повторює вона змісту певного пункту навчальної програми, уже поданого в іншій формі? Чи дає вона учням змогу моделювати ситуацію, яку не можна уявиш наглядно? Чи допоможе ця програма вивчати процес, який неможливо відтворити в класному приміщенні?
Застосовуючи пакет прикладних програм, учитель повинен відповісти на ці та інші запитання. Якщо всі відповіді позитивні, то можна з певністю сказати, що застосування ЕОМ дасть суттєвий виграш. Якщо ж усі відповіді негативні, то питання про застосування такого пакета залишається відкритим. У багатьох випадках відповіді бувають і позитивними, і негативними: це свідчить про те, що в деяких випадках пакет може допомогти учням в оволодінні предметом з більшим успіхом, ніж у решті випадків. Ясна річ, самого цього недостатньо для вчителя, якого хвилює ефективність викладання предмета, застосування методів навчання і роль навчальних ситуацій.
Засвоюючи курс інформатики з початкової школи учні зможуть:
- «вести» діалог з комп’ютером;
- оцінити роботу конкретного комп’ютера;
- скористатися будь-яким текстовим і графічним редактором, опираючись на знання основних принципів їх роботи;
- користуватись Internet.
Вивчення курсу інформатики в початковій школі має на меті виявити всі можливі напрями використання комп’ютера в школі.
1.2. Розшифрування змісту поняття «байт»
Основною одиницею інформації в обчислювальній техніці є біт. Що таке біт, найпростіше зрозуміти на прикладах ситуацій, коли вам потрібно зробити вибір із двох варіантів. Скажімо, кидаємо монету, що може впасти одним із боків («орел», «решка»). До підкидання монети інформація про те, яким боком упаде монета, відсутня. Після того як монету підкинуто і ми дізналися про результат, вважаємо, що ми отримали інформацію, яка дорівнює 1 біт. Така сама кількість інформації буде міститися у відповідях на запитання: «У якій руці цукерка?», «Хто першим вийде з дверей під’їзду: чоловік або жінка?».
Біт – це найменша порція інформації, яку одержують при виборі між двома подіями.
Назву «біт» для одиниці інформації обрано не випадково. Подія, що має два виходи, може бути записана за допомогою двох цифр: 0 і 1. Число, що набуває двох значень, називається двійковим числом, або англійською мовою Binary Digit (скорочено bit - біт). У дослідах із монетою випаданню «орла» можна надати значення 0, а «рештки» - 1.
Біт – одиниця досить дрібна, її недостатньо для вимірювання обсягів інформації, якими оперують сучасні комп’ютери та інші обчислювальні пристрої. Тому використовують більші одиниці, основною із них є байт:
1 байт = 23 = 8 біт
Байт кратний біту і є послідовністю з восьми двійкових знаків 0 і 1, наприклад, 10110100 або 00101110.
Ще більшими одиницями вимірювання інформації є одиниці, кратні байту:
1 Кбайт (кілобайт) = 210 = 1024 байт
1 Мбайт (мегабайт) = 210 = 1024 Кбайт
1 Гбайт (гігабайт) = 210 1024 Мбайт
Потрібно звернути увагу, що префікс «кіло» означає не 1000, а число 1024. саме стільки дає піднесення двійки в десятий степінь.
Біт, байт, кілобайт, мегабайт, гігабайт, терабайт – основні одиниці вимірювання інформації в комп’ютері.
Отже, зо допомогою двійкових кодів цифри та їх послідовність стають зрозумілими для комп’ютера. Процес перетворення інформації можна подати як схему:
Ця схема, якщо її читати зліва на право, відображає спосіб надходження інформації ззовні до комп’ютера. Перетворення вхідної інформації у двійкові коди здійснюють пристрої введення інформації.
Ця схема, якщо її читати справа наліво, відображає спосіб представлення результатів роботи комп’ютера – вихідної інформації. Перетворення двійкових кодів результуючих кодів у вихідну інформацію здійснюють пристрої виведення інформації.
Отже, байт – це одна з основних одиниць інформації, який є послідовністю з восьми двійкових знаків 1 і 0 або двійкових кодів.
Для кодування числової інформації групи з декількох байт. При цьому як правило, старший біт відповідає за знак числа: 0– сило додатне, 1 – число від’ємне.Так, для цілих чисел використовується два байти, для дійсних чисел - 10 байт. В такому випадку деяка кількість біт відводиться під мантису (тобто, значущі цифри числа), а інші – під порядок (разом за знаком).
Для кодування текстової інформації кожному символу ставиться у відповідність деяке ціле додатне число – його код. Так, одним байтом можна подати 256 різних символів. Цього достатньо для запису всіх символів англійського, російського (українського) алфавітів, цифр та спеціальних символів типу знаків арифметичних операцій, дужок, розділових знаків, тощо.
Кодування символів визначається стандартом, яких на даний час існує досить багато. Це призвело до певних суперечностей – текст, поданий в одній кодовій таблиці, неправильно відтворювався в іншій. Для позбавлення цього недоліку в даний час використовується універсальна таблиця кодування UNICODE, яка основана на 16-бітному поданні символів. Цього достатньо для розміщення в одній кодовій таблиці символів більшості мов нашої планети.
Отже, байт – це одиниця інформації і її кодування.
Розділ 2. Методика введення поняття «байт»
2.1. Формування поняття «байт» у молодших школярів
Щоб сформувати в молодших школярів уявлення про байт вчитель повинен про думати, як саме він буде пояснювати цей матеріал.
Для початку вчитель повинен бездоганно орієнтуватись у матеріалі, який він хоче, щоб засвоїли учні. Має бути готовим до різноманітних запитань, які можуть виникнути у ході проведення уроку.
Педагог має поставити себе на місце учня початкової школи і зрозуміти за допомогою яких засобів, методів навчання пояснювати новий матеріал.
Хочу запропонувати свої роздуми (фрагмент уроку) щодо пояснення суті поняття «байт» учням початкової школи.
Актуалізація знань учнів. Повідомлення теми уроку.
- Діти, ходячи щодня до школи, ви отримуєте нові знання, дізнаєтесь багато того, чого досі ви не знали. А за допомогою чого? Як ви думаєте?
- За допомогою книг, підручників.
- Добре, молодці. А що міститься на сторінках підручника?
- Інформація.
- А скажіть, ми отримуємо інформацію лише з підручників?
- Ні, не тільки. Отримуємо інформацію через ЗМІ, через комп’ютер.
- Чим, на вашу думку, вимірюється обсяг інформації, яка подається у підручнику?
- У підручнику обсяг інформації вимірюється кількістю сторінок, на яких міститься корисна для нас інформація.
- Молодці, отже, можна зробити висновок, що одиницею вимірювання інформації підручника є сторінки. А як ви думаєте як вимірюють інформацію на комп’ютері?
- Отже, на сьогоднішньому уроці ми дізнаємось про одиниці інформації комп’ютера.
- На сторінках підручника інформація закодована за допомогою?
- Літер.
- Добре. І ще ми сьогодні ми дізнаємось за допомогою чого кодується інформація на комп’ютері.
Отже, з цього прикладу можна зрозуміти, що з допомогою порівняння одержання інформації з підручника з одержанням інформації за допомогою комп’ютера можна пояснити учням початкової школи матеріал про байт.
Пояснити матеріал можна ще за допомогою казки про байт. Тему уроку діти можуть дізнатись відгадавши загадку, ребус, розгадавши кросворд.
Отже, пояснення матеріалу інформатики для учнів молодших класів відбувається через використання змін видів діяльності, використання великої кількості різноманітних дидактичних матеріалів, різні ігрові ситуації, вирішення проблемних ситуацій, дидактичних ігор.
Дидактичні розробки, для введення поняття «байт»
Загадки
Кіло, мега, гіга,
Перед ним завжди стоять.
Він складається із бітів,
І зовуть його всі… (байт).
Нуль,один, один і нуль,
І так вісім раз.
Хто це добре знає,
Скаже, що це… (байт).
Ці загадки можна використовувати на наступному уроці, де буде закріплюватись поняття «байт». Або ж в кінці цього уроку на підсумку.
Дидактична гра
«Скільки байтів у словах»
Гру можна використати на етапі закріплення поняття «байт».
Дітей повідомляється, що одна літера дорівнює 1 байту, а щоб ускладнити завдання, можна сказати, що одна літера відповідає восьми бітам. І учням відповідно потрібно буде перевести біти ще й у байти.
Наприклад, скільки байтів у слові «інформація»
Діти підрахують кількість букв у цьому слові, а їх є 11. отже, у цьому слові 11 байтів, або 88 бітів.
Дидактичну гру можна використати на первинному закріпленні.
Казка
Країна байт
У широкому широкому морі, на невеличкому острівці, ще в давні часи виникла країна Байт.
І от одного разу туди заплив на своєму човні кіт Болік. Спочатку цей острів дуже сподобався коту. Це було доти, поки він не зайшов у глиб острова і побачив, що всі будинки були у вигляді одиничок і нуликів.
Йшов котик і дивувався, як це так може бути. І на зустріч йде йому чоловік, з короною на голові.
- Привіт, вітаю тебе у нашому світі.
-- Якому це «вашому» світі? Де я?
- Ти у віртуальному світі. У моєму королівстві. А точніше ти у комп’ютері.
-- А чому я у комп’ютері? Я ж плавав у човні і думав, як я маю допомогти Льоліку.
- От тому ти і тут.
-- То що тобі потрібно дізнатися?
- Що таке «байт» і як кодується інформація у комп’ютері.
-- Байт. Ти і є у цій країні. Байт – це є одна з основних одиниць вимірювання інформації.
- Це дуже просто.
-- А як кодується інформація, також дуже просто. Байт – це є послідовність 0 і 1. І за допомогою нуликів і одиничок і кодується інформація на комп’ютері. Поглянь уважно на зовнішній вигляд будинків. Які вони?
- Вони чомусь у вигляді 1 і 0. А чому?
-- Тому що, вони вимірюють довжину вулиць і кодують інформацію. Скільки нуликів і одиничок разом на вулиці, така і її довжина, і стільки байт вона має. Тобто одній літері відповідає один байт.
- Я зрозумів, що байт, вимірює кількість або довжину кодованої інформації.
-- От бачиш як все просто. Ну що ж, тобі уже пора. Не знаю чи ще ми зустрінемось.
Тупнув ногою король країни Байт і Болік знову опинився у своєму човні.
Цю казку можна використати на уроці, власне після пояснення матеріалу, або подати у підсумку уроку.
Цей ребус можна використати, для того щоб діти відгадали тему уроку.
Вірш
Інформацію кодує,
Кількість букв ще й порахує.
Нуль – один, один один :
Має вигляд він такий.
Байтом він зоветься,
В інформатиці ведеться.
Текст він закодує
І усе він порахує.
Вчіть ви діти цей предмет,
Добре все запам’ятайте.
Бо прийде ще той момент
Рахувати байти.
Вірш на уроці можна використовувати, наприклад, під час релаксації, або як «Хвилинку-цікавинку».
Тест
1. Одна з основних одиниць вимірювання:
А) Біт.
Б) Байт.
В) Кілобайт.
2. Байт – це послідовність з:
А) семи одиниць і нулів.
Б) Восьми одиниць і нулів.
В) Дев’яти одиниць і нулів.
3. Найменша одиниця вимірювання інформації:
А) Байт.
Б) Біт.
В) Мегаліт.
4. Кількість інформації, яка міститься у повідомленні типу “так” або “ні” і позначається двійковим числом 1 або 0 – це:
А) Байт.
Б) Біт.
В) Піксель.
Тести можна використати для перевірки засвоєння учнями нових знань і вмінь.
Скоромовка
Нуль, нуль, один, один,
Будем біти рахувать.
Вісім раз по «нуль - один»
Будем байти визначать.
Цю скоромовку можна використати на інтегрованому уроці, наприклад, рідної мови і інформатики.
Кросворд
|
1Б |
|
|
|
||||||
|
2 |
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
Й |
|
|||
|
4 |
|
|
|
Т |
|
|
|
||
1) Найменша одиниця вимірювання інформації. (біт)
2) Стандартний пристрій введення інформації. (клавіатура)
3) Пристрій для відображення інформації на екрані. (дисплей)
4) Одна із складових комп’ютера.
Додатки
Методична розробка Першого уроку для учнів 1 класів із використанням комп’ютера
МОЯ РІДНА ШКОЛА
Мета. Формувати в дітей почуття повноправного члена великої шкільної сім’ї, почуття людяності, відповідальності за свої вчинки, гідності, відданості своїй справі – успішному навчанню; розширювати та поглиблювати поняття про моральну поведінку; прищеплювати любов до праці; виховувати любов до навчання, друзів, повагу до старших.
Обладнання. Святково прибраний клас (квіти, вишиті рушники), дорожні знаки, виставка підручників, комп’ютер.
Хід уроку
Учитель. Добрий день, мої маленькі школярики. Сьогодні ви вступили у нашу велику шкільну сім’ю, стали учнями 1 класу. З цього дня ми будемо з вами мандрувати країною Знань, збираючи усе, що вона нам подарує. А дарує вона, дітки, те, без чого ми не можемо жити, працювати – знання.
За дверима чути гамір, шум. До класу заходять Дорожні знаки, ведуть за руки Ведмежатко.
Дорожні знаки
Ми – дорожні знаки,
Нас потрібно знати
Водіям і пішоходам,
Тим, хто їздить, і хто ходить,
І дорослим, і малим –
Знаки знати треба всім.
– Шановна вчителько! Це – учень Лісової школи Мишко Ведмежатко. Ще би трішки, і він потрапив би до лікарні, а не до школи.
Учитель. Скажи нам, Мишко! Чому ти не на уроках? Адже до Лісової школи від нас дуже далеко, а Мудра Сова, напевне, дуже переживає.
Мишко. Школо, школо, ти погана,
Мучиш ти мене вже зрання.
А я хочу веселитись
І все мультики дивитись.
Учитель. Який жах! І хто це тебе такого навчив?
Мишко. А це мене Лиска з Вовчиком навчили.
Учитель. Діти, чемний наш гість?
Діти. Ні!
Учитель. А що нам з ним робити?
Школярик 1. А ми його залишимо у себе на уроці. Нехай подивиться, чи добре у школі, познайомиться з новими речами, може, знайде собі друзів.
Школярик 2. Але друзі мають бути чемними, допомагати один одному, слухати і поважати старших, не тікати з уроків, не ходити по проїжджій частині вулиці чи блукати містом, не знаючи дорожніх знаків.
Дорожні знаки. Отож, нехай залишається тут, поки за ним хтось не прийде з дорослих, а сам нехай вчить правила дорожнього руху.
(Тут демонструється презентація в POWERPOINT із показом дорожніх знаків, функціями основних із них. Презентацію необхідно насичити малюнками, мелодією або звуковим обрамленням).
Звучить пісня "Ми йдемо сьогодні в клас", сл. М. Пригари, муз. М. Дремлюги. (в якості програвача використовуємо Windows Media Player, якщо такої пісні немає в наявності – створюємо самі, використовуючи музичний редактор).
Ми йдемо сьогодні в клас (ноти для пісні)
Виступи учнів:
Ми школярики-школярі –
Нас чекають букварі,
Нас чекають світлі парти,
І підручники, і карти,
І просторий клас.
Наша перша вчителька
Зустрічає нас.
Це не вигадка, не казка,
Що віднині я – школярик.
Ось портфелик мій, будь ласка,
А в портфелику букварик.
Заходьте дружно та сміливо,
Маленькі учні, в світлий клас.
Життя цікаве та щасливе
Розпочинається для вас.
Звучить "Пісня про школу", сл. Т. Масенка, муз. М. Дремлюги (використання комп’ютера аналогічне до попередньої пісні).
Увага, увага, спішіть, поспішайте.
Класу святкового не проминайте.
Зібрались дружно ми на свято
Сьогодні тут лиш перший раз,
Щоб наших учнів привітати
І провести у перший клас.
З’являється Ручка.
Ручка. Привіт, мої дорогенькі. Як же довго я на вас чекала. Ви, напевне, знаєте, хто я, але спершу відгадайте про мене загадку.
(Загадка створена у вигляді презентації, а відгадка з’являється після натискання клавіші ENTER).
Діти відгадують, хто до них прийшов.
Ручка. Правильно, дітки. Я – Ручка. Зараз я до вас хочу запросити ще одну вашу майбутню помічницю, але спочатку скажіть мені, що роблять ручкою?
Діти. Пишуть у зошитах.
(Виходить Гумка).
Гумка. А ось хто я, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку про мене.
(Загадка виконується аналогічно як презентація).
Діти знову вгадують героя Гумку.
Гумка. А для чого я потрібна?
Діти. Щоб витирати неправильне в зошитах, в альбомах.
Гумка. Я хочу запросити ще одного гостя до нашого класу.
Заходить Портфель (робота проводиться аналогічно до попередніх).
Заходять Підручники.
Для того, щоб зрозуміти, чого вчать у школі, ми хочемо заспівати вам пісню "Чого вчать у школі" (муз. В. Шаїнського, сл. М. Пляцковського).
(Використовується мелодія пісні, акомпанемент для співу, розроблена за нотами в музичному редакторі).
Чого вчать у школі (ноти до пісні).
Заходять предмети, які будуть вчити діти. У руках відповідні підручники.
Буквар.
Я – книжка ваша перша,
Буквар мене зовуть.
Сьогодні разом з вами
Ми вирушимо в путь.
Математика.
Я книжка точна, непроста,
Я – Математика нова.
Зі мною, друже, не журись,
Пиши, читай, лічити вчись.
Я і Україна.
Я поведу вас у дорогу,
В ліси, степи, гаї, поля.
Щоб знали ви, чим є багата
І щедра матінка Земля.
Засипає осінь слід
Кленовим намистом.
До школи нас запрошує
Дзвінок урочисто.
Учитель. Яке свято без сміху. Сміх продовжує людині життя. Тому я пропоную подивитись декілька смішинок.
(Розробка презентації із використанням звуку та смішних тематичних малюнків, що змінюють один одного).
До класу залітає Сова.
Сова. Добрий день, шановні. Вибачте, що без попередження. Я – вчителька Лісової школи – Мудра Сова. У мене з уроку втік Мишко, часом ви його не бачили?
Діти. Бачили. Він у нас у класі, вчиться разом з нами.
Сова. Яка я вам вдячна. Я вже думала, що його збила машина або потрапив у якусь халепу. У моєму класі таке сталося вперше. Це, мабуть, його горе-друзі намовили. Я хочу навчити вас однієї гри, яку люблять мої учні.
Гра “Плескай-тупоти”.
(Можна використати запис голосу вчителя на компютері).
Вчитель називає слова. Якщо у них є звук [а] – діти плескають, якщо нема – тупотять.
Сова (до учнів). Усе, чого навчишся, колись пригодиться тобі в житті. Знання людині – це як крила пташині. На тих крилах летиш і бачиш Божий світ, і відкриваєш усе нові й нові його таємниці. Тож лети до школи, дитино!
(До Мишка)
Перш наука – і без бука
Вивчиш все гаразд,
Потім буде і забава,
І прогулянка не раз!
Пробуди у серці радість,
Відшукай у ньому вдячність,
Запали у серці світло,
Посміхнись до всього світу!
Відшукай скарби в душі,
Огорни любов’ю всіх,
Доторкнись небес рукою,
Помилуйся їх красою.
Учень. Сьогодні радісно, щасливо нині
Складаєш дяку вчительці, батькам.
Ми – український цвіт, ми – діти України,
І будемо трудитись, вірте нам!
Учитель. Я дякую всім, хто взяв участь у нашому святі. Адже це ваш перший справжній урок у Країні Знань. Ви дізнались дуже багато цікавого й розумного, познайомилися з цікавими особами. Ще таких уроків у вашому житті буде дуже багато. До побачення!
Розробка виховного заходу із використанням комп’ютера
Свято осені
Ранок для молодших школярів (2 клас)
Мета виховного заходу: вчити дітей бачити красу природи восени; розвивати уяву, фантазію; виховувати любов до природи, незалежно від пір року.
1-ий Хлопчик, 1-а Дівчинка.
От і жовтень стоїть на порозі.
Розфарбовує гарно ліси.
Щедра осінь давно у дорозі –
І добра принесла і краси...
І красою нам очі милує,
Тішать серце рясні кольори...
І врожаєм хорошим дивує,
Усміхається сонцем згори.
Ведучий
Господарює жовтень по всій землі, одягає в казкове вбрання усе довкола: і сади, і ліси, і луки, і гори. То щедрим сонечком засвітить, а то сірими хмарами вкриється, й ну кропити рясним дощем, холодним і нудним, а вітер зірветься і почне трясти з дерев золоту красу осені. А вранці глянеш у вікно, а на траві і квітках – сива паморозь ночувала і приморозила чарівні пишні жоржини. У затінку холод сховався і сидить, чекає, доки сонечко зайде за хмаринку, тоді він одразу розіллється повсюди, щоб дошкулити всім.
Сьогодні, любі друзі, ми зібралися тут, щоб більше дізнатися про осінь, проспівати їй славу.
(Чується стук...)
Ведучий
Хто там? Хтось запізнився?!
(З’являється дівчина в костюмі осені, на голові віночок з осіннього листя. В руках кошик з яблуками і грушами, гілочки горобини та пучок жовтого листя. Починає танцювати вальс, розкидаючи навколо листя.).
Осінь.
Добрий день, в добрий час!
Рада, дітки бачить вас!
Я – красуня-Осінь,
В лісі походила.
Для дітей старалась
Кольори змінила.
Осінь я. Осоння
Листом засипаю.
Осінь... трави сонні
Додолу згинаю.
Ранками – імлиста,
Вдень – як позолота.
Обриваю листя –
Це моя робота.
(Осінь кидає пожовклі листочки. Ведучий нахиляється, бере листочок і показує всім).
Це осінній листочок, він вже пожовклий, а де-не-де і червонявий. Скажіть, а ви вмієте розмальовувати листочки. Давайте проведемо конкурс на кращого художника, який розфарбує кленовий листочок на комп’ютері.
Конкурс на розфарбовування листка (використовуємо Paint).
2-га Дівчинка.
Ось листячко упало.
Нахилюсь до листка –
А він живий, трипалий,
Мов лапки гусочка
Ведучий.
Подивіться всі! Які гарні кленові листочки.
Діти виконують пісню „Жовте листя”.
(Використовуємо музичний редактор для створення акомпанементу).
Осінь.
Не сама до вас прийшла, я синочків привела.
(Робить знак рукою. Заходять три хлопчики в костюмах Вересня, Жовтня і Листопада.).
Осінь.
Але спочатку відгадайте, як звуть моїх синів.
(Загадує загадки, які зроблені у вигляді презентації у POWERPOINT на кленових листочках).
Вересень.
Добридень, дорогі друзі!
У серпанку павутини
Білі ниточки снуються,
Вже тумани по долині
У ранкову пору в’ються.
В лісі верес розкриває
Свої келишки бузкові,
І багрянець покриває
Пишні грона калинові.
Діти, а які ви знаєте вірші про мене?
(Діти виходять по одному на край сцени і розповідають вірші.)
Звучить легка музика.
Осінь.
Прийшла пора збирання урожаю,
Тому й погоду я тримаю,
Аби устигли хлібороби славні
Із щедрих нив у цей погожий час
Позвозити весь урожай в комори –
Нехай собі лежить там про запас.
Ведучий. А тепер ми перевіримо, які ж ви, діти, кмітливі та спостережливі. Відгадайте, які ж овочі збирають на полях, а фрукти у садах у вересні.
(Група дітей читає загадки про овочі. Коли звучить правильна відгадка, дитина, яка читала загадку, одягає на голову корону із зображенням цього овоча.)
Ведучий.
В день святковий любо гратись.
Веселитись і співать,
Пострибати, посміятись,
В диво-казочку пограть.
(Інсценізація „Ходить гарбуз по городу”)
(Конкурс „Звари борщ”. Різні овочі намальовані і збережені у WORD розкладаються в одному куті сторінки. Учасники конкурсу вибирають з них тільки ті, з яких варять борщ і перетягують в інший кінець сторінки.)
Вересень.
Молодці! І це завдання виконали.
Жовтень.
Ми вересневі вдячні за старанність.
Врожай добротний зібрано без втрат!
І ось прийшов сьогодні на світанні
У гості Жовтень – Вересня я брат.
В садах те листя, що було зелене,
Зробилося одразу золоте.
Принишкли і дерева, і кущі.
Уже осінні перші йдуть дощі.
Ведучий.
А які ж про Жовтень ви знаєте вірші, любі друзі?
(Виходять діти і по-черзі розповідають вірші.)
Жовтень.
А тепер, дітки, виконайте моє завдання.
(Конкурс „Вгадай слово”. Необхідно із букв скласти слова – назви дерев.). Завдання виконується аналогічно до конкурсу “Звари борщ”.
р, е, з, е, б, а
у, б, д
б, е, в, р, а
н, л, к, е
н, с, а, с, о
Осінь (до Листопада).
Похмурий, сину, ти та сірий,
Пташки полинули у вирій,
Мовчить діброва, мов німа,
Вже близько Зимонька-зима!
Листопад.
Зникли біленькі хмаринки,
Небо не синє, свинцеве,
Зрідка снуються сніжинки
В це переддення грудневе.
Хмарна не радує днина,
Вітер висвистує в кронах,
Лиш молода горобина
Світиться в гронах червоних.
А чи знаєте, діти, і про мене вірші?
(Діти розповідають вірші.)
Листопад.
Відгадайте тепер і про мене загадки.
(Загадує загадки).
(Танок з парасольками).
Осінь.
Молодці, дітки. Ви справді знаєте багато цікавого про осінь. Я побачила, що ви дійсно дуже любите мене. Але нажаль потрібно йти. До побачення, любі друзі!
(Виходить).
Ведучий.
Осінь пішла. Вона мандруватиме полями, садами, гаями та лісами. Та й ми будемо прощатися із чудовою казкою, в якій сьогодні нам пощастило побувати.