Лекція №3, Методологічні і теоретичні основи корекційної педагогіки
Код роботи: 5087
Вид роботи: Лекція
Предмет: Корекційна педагогіка
Тема: №3, Методологічні і теоретичні основи корекційної педагогіки
Кількість сторінок: 6
Дата виконання: 2017
Мова написання: українська
Ціна: безкоштовно
Понятійно-категоріальний апарат корекційної педагогіки
Корекційна педагогіка є педагогічною наукою, тому вона користується багатьма загальними педагогічними поняттями, зокрема, освіта, виховання, навчання, методи, принципи, дидактика. Окрім цього корекційна педагогіка як дефектологічна наука користується загально дефектологічними поняттями, зокрема, корекція, компенсація, реабілітація, інтеграція, адапта-ція. Понятійно-категоріальний апарат корекційної педагогіки є досить широким, він використовує також певні категорії спеціальної психології, медичні терміни, міжнаукові поняття.
Наведемо визначення окремих важливих для корекційної педагогіки понять.
Освіта – результат завершеного навчання.
Навчання – цілеспрямована взаємодія вчителя і учнів, у процесі якої засвоюються знання, формуються вміння й навички.
Виховання – передача досвіду суспільних стосунків і формування духовної сфери особистості. Використовується як у ши¬рокому (соціальному, педагогічному), так і вузькому розумінні.
Формування – процес становлення людини як соціальної істоти під впливом багатьох факторів екологічних, соціальних, економічних, психологічних, політичних та ін.
Розвиток – процес і результат кількісних і якісних змін в організмі людини.
Соціалізація становлення особистості людини на основі засвоєння нею елементів суспільної культури і соціальних цінностей.
Діти з порушеннями (вадами) психофізичного розвитку – діти, що мають фізичні і (або) психічні порушення, які відображаються на усьому психофізичному розвитку дитини і пере¬шкоджають засвоєнню нею соціокультурного досвіду без спеціально створених умов.
У якості синонімів використовують: діти, що потребують корекції психофізичного розвитку; аномальні діти; діти з особливими освітніми потребами; неповносправні діти.
Корекція – система педагогічних, психологічних і медичних заходів, спрямованих на послаблення і (або) подолання вад психофізичного розвитку розумово відсталих учнів у процесі на¬вчання і виховання з метою максимально можливого розвитку їхньої особистості.
У вузькому розумінні цей термін означає поліпшення, ви¬правлення вади (від лат. correctio).
Корекційна робота – це діяльність, спрямована на поліп¬шення процесів розвитку і соціалізації дитини, послаблення або подолання її психофізичних вад у процесі навчання і виховання з метою максимально можливого розвитку її особистості та підготовки до самостійного життя.
Інтеграція – включення дитини з вадами психофізичного розвитку в середовище здорових людей у процесі навчання, виховання, праці, проведення вільного часу.
Інклюзія – це політика й процес, що дає можливість всім дітям брати участь у всіх програмах. Головний принцип інклюзії: «Рівні можливості для кожного».
Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, і передбачає навчання дитини з особливостями психо-фізичного розвитку в умовах загальноосвітнього закладу.
Реабілітація (згідно визначенню Комітету експертів ВОЗ) – застосування цілого комплексу заходів медичного, соціального, освітнього та професійного характеру з метою підготовки або перепідготовки індивідуума до найвищого рівня його функціональних здібностей.
Термін "реабілітація" є похідним від терміну "абілітація". Стосовно дітей раннього віку з відхиленнями у розвитку доцільно використовувати термін "абілітація", оскільки у ранньому віці мова йде не про відновлення здібностей, а про первинне їх формування.
Абілітація – первинне формування функцій і здібностей у дітей раннього віку з проблемами розвитку за рахунок створення спеціальних умов.
Соціальна адаптація – пристосування учня до умов життя і праці.
Корекційна освіта – освіта у спеціальних закладах (школи, класи, реабілітаційні центри), яка надається фахівцями і містить навчальний, виховний і корекційний компоненти.
Спеціальні умови для одержання освіти (спеціальні освітні умови) – умови навчання (виховання), в тому числі спеціальні освітні програми і методи навчання, індивідуальні ТЗН і середовище життєдіяльності, а також педагогічні, медичні, со¬ціальні та інші послуги, без яких є неможливим (ускладненим) засвоєння загальноосвітніх і професійних освітніх програм осо¬бами з порушеннями психофізичного розвитку.
Спеціальний (корекційний) освітній заклад – освітній заклад, створений для дітей з порушеннями психофізичного розвитку.
Галузі корекційної педагогіки
Корекційна педагогіка є самостійною галуззю у системі педагогічних наук.
Корекційна педагогіка є педагогічною наукою, користується її термінологією, має із загальною педагогікою спільний предмет (виховання і розвиток особистості) і єдину мету. Водночас корекційна педагогіка – це самостійна наука, яка має свою концепцію, розв'язує певні завдання і поділяється на галузі, кожна з яких спрямована на роботу з людьми з певними порушеннями розвитку. Галузями корекційної педагогіки традиційно є:
- сурдопедагогіка вивчає питання виховання і навчання дітей з порушеннями слуху;
- тифлопедагогіка питання виховання і навчання дітей з порушеннями зору;
- олігофренопедагогіка – питання виховання і навчання дітей з порушеннями інтелекту;
- логопедія та логодидактика – питання вивчення та виправлення порушень мовлення у дітей та дорослих, особливості навчання й виховання дітей-логопатів.
У сучасній корекційній педагогіці як самостійні теорії й педагогічні системи спеціальної корекційно-реабілітаціиної освіти виокремились такі галузі (виділено пописано В. М. Синьовим):
- навчання і виховання дітей із затримкою психічного розвитку;
- навчання і виховання дітей з порушеннями опорно-рухового апарату;
- навчання, виховання і корекція розвитку дітей з емоційними порушеннями (зокрема, при аутизмі та аутистичних рисах особистості);
- навчання і виховання дітей із складними, комплексними порушеннями розвитку;
- навчання і виховання дітей із вираженою девіантною поведінкою.
Сучасні галузі корекційної педагогіки України є на часі в стадії становлення.
Місце корекційної педагогіки у системі педагогічних наук, зв'язок з іншими науками
Клінічними основами корекційної педагогіки слугують: анатомія, фізіологія і патологія людини; психопатологія; невропатологія; генетика; клініка розумової відсталості. Використання знань цих галузей допомагає у проведенні психолого-педагогічної діагностики, розробці корекційних програм, доборі методів роботи з дітьми, що потребують корекції психофізичного розвитку.
Досить тісно корекційна педагогіка пов'язана із спеціальною психологією, яка виконує роль психологічного фундаменту у навчанні, вихованні дітей, корекційній роботі з ними.
Корекційна педагогіка використовує знання вікової і педагогічної психології, соціальної педагогіки і психології.
Сама ж корекційна педагогіка слугує базою для спеціальних методик навчання та виховання учнів з психічними і (або) фізичними порушеннями.
Інклюзивна освіта в Україні та Волині
Зміст інклюзивного навчання в Україні визначають наступні документи:
- Наказ МОН № 855 від 11.09.2009р. Про затвердження Плану дій щодо запровадження інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на 2009-2012 роки.
- Наказу МОН № 1224 від 09.12.2010 р. про затвердження Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах.
- Постанова КМУ № 872 від 15.08.2011 р. про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах.
Основна мета та завдання інклюзивної освіти:
1. Організувати навчально-виховний процес, який би задовільняв би освітні потреби всіх дітей.
2. Розробити систему надання спеціальних освітніх і фахових послуг для дітей з особливими освітніми потребами.
3. Створити позитивний клімат у шкільному середовищі та поза його межами.
Інклюзивна освіта грунтується на 8 основних принципах:
1. Цінність дитини не залежить від її здібностей та досягнень;
2. Кожна дитина здатна відчувати і думати;
3. Кожна дитина має право на спілкування і на те, щоб бути почутим;
4. Всі діти мають потребу один в одному;
5. Справжня освіта може здійснюватися тільки в контексті реальних взаємин;
6. Всі діти потребують підтримки і дружбу ровесників;
7. Для всіх дітей досягнення прогресу швидше може бути в тому, що вони можуть робити, ніж у тому, що не можуть;
8. Різноманітність посилює всі сторони житття дитини.