Семінар Писемність як особлива знакова система. Основні історичні типи письма
Код роботи: 3683
Вид роботи: Семінар
Предмет: Культура усного і писемного мовлення
Тема: Писемність як особлива знакова система. Основні історичні типи письма
Кількість сторінок: 4
Дата виконання: 2017
Мова написання: українська
Ціна: безкоштовно
Мета:
- навчальна: ознайомити студентів з історичним процесом виникнення письма, етапами розвитку і встановлення, основними його типами.
- розвивальна: розвивати у студентів вміння і навички публічних виступів.
- виховна: виховувати у студентів почуття пошани і любові до слова.
Тип семінарського: семінар – доповідь.
Методи і прийоми: метод бесіди, слово вчителя, дидактична гра.
Хід заняття:
1. Оголошення теми та мети семінарського заняття.
2. Вступне слово викладача:
На сьогоднішньому семінарському занятті ми будемо заслуховувати ваші доповіді та рецензувати їх. Тому будьте уважними, при необхідності занотовуйте. Бажаючі можуть доповнювати ті положення з теми, про які не зазначив доповідач.
3. Мотивація навчальної діяльності
Бесіда:
• Як ви думаєте, чи потрібна людству писемність? Обґрунтуйте.
• Чому письмо є універсальною формою передачі інформації? Доведіть.
• Як на вашу думку, чи вплине розвиток новітніх інформаційних технологій на письмо, його функціонування?
Оголошення теми і мети семінарського заняття.
4. Заслуховування і обговорення доповідей за таким планом:
1. Виникнення і розвиток письма
А) предметне «письмо»;
Б) піктографія, ідеографія;
В) складове письмо.
2. Способи передачі та зберігання інформації в дописемний період.
3. Лінгвістичний матеріал для письма.
4. Проблема походження слов’янського письма. Кирилиця та глаголиця.
5. Закріплення вивченого.
(закріплення вивченого матеріалу можна провести у формі гри)
Дидактична гра «Найрозумніший»
(Група ділиться в залежності від кількості чоловік на команди, яким пропонуються питання для обговорення. Час на обдумування не більше 30 секунд. На кожне нове запитання дає відповідь один із команди. Викладач у ролі ведучого слідкує за відповідями і підраховує бали)
• Який болгарський письменник своєму творі "Про письмена" зробив першу спробу встановити етапи виникнення і розвитку слов'янської писемності? (Чорноризець Храбр)
• Алфавіт, який послужив основою для кирилиці (Грецький)
• Поясніть значення терміну клинописне письмо
(Клинопис являв собою низку клиноподібних умовних знаків, які передавали значення відповідних зображень);
• На чому будувалось піктографічне письмо? (на малюнках. Приклад: давньоєгипетські ієрогліфічні письмена);
• Які засоби передачі інформації існували до виникнення писемності? Наведіть приклади(палиці із зарубками, раковинні буси, вузликове письмо інків, черти і ризи слов’ян );
• Яким давнім народам (племенам) приписують винайдення писемності? (Важко переоцінити внесок вавилонян і ассірійців у культуру документування. По-перше, це винайдення письма. Вавилонське клинописне письмо, а точніше – шумерське, з якого воно розвинулось, – найдавніше у світі);
• Письмо за засобами символів, де символ позначає не слово, а склад, називається…(Складове письмо (шумерське));
• Уявіть себе скіфами, яким перси вислали таке послання: відправили жабу, мишу, птаха і п’ять стріл. Як би ви протрактували це предметне послання? (Це «предметне» послання слід було трактувати так: «Якщо ви, перси, не вмієте літати в небесах, як птах, скакати по болотах, як жаба, і ховатися під землею, як миша, ви всі загинете від наших стріл).
• Як називається китайська силабічна абетка, кожний символ якої виражає одну мору (склад).
• Як ви думаєте, для чого використовувалися «Вампум» – раковинні буси алгонкінських та ірокезьких племен? ( їх використовували і як предметні «записи». Особливо важливою була символіка кольору: білий колір означав мир, здоров'я, благополуччя ).
5. Підсумок заняття
Викладач: на сьогоднішньому семінарському заняття ви ознайомилися із цікавою, пізнавальною темою: «Писемність як особлива знакова система. Основні історичні типи письма». Також ви набували вмінь та навичок публічного виступу, вчились рецензувати виступи своїх колег.
На завершення ми проглянемо малюнки із зразками стародавнього письма та його зміною (єгипетського і китайського).
6. Оцінювання (максимум балів – 10) та домашнє завдання.