Лекція №8 - Соціологія культури
Код роботи: 1697
Вид роботи: Лекція
Предмет: Соціологія
Тема: №8, Соціологія культури
Кількість сторінок: 15
Дата виконання: 2017
Мова написання: російська
Ціна: 150 грн
Вступ
1. Сутність і структура культури суспільства
2. Предмет і функції соціології культури
3. Поведінкові підсистеми духовної культури суспільства
Література
Вивчення й аналіз процесу існування і розвитку суспільства пов’язані з необхідністю розкриття двох фундаментальних понять: цивілізації і культури.
Поняття «культура» (від лат. cultura — обробіток, вирощування, виховання, освіта) в різні часи історії набувало різних смислових відтінків:
1) підготовка землі до ведення сільського господарства (агрокультура);
2) той або інший вид сільськогосподарської рослини (скажімо, жито, пшениця та ін.);
3) ступінь освіти, начитаності, витонченості в манерах поведінки людини;
4) сфера літератури і мистецтва і т. п.
Цивілізація(від лат. civilis — громадянський) — це форма суспільного життя людей, якій властиве відтворення власної матеріальної і соціально-політичної структури відносин на основі пріоритету притаманних їй духовних норм, цінностей, ідеалів і життєвих сенсів.
Термінами «культура» і «цивілізація» справедливо позначають локальну культуру (західну, східну, європейську, азіатську і т. ін.) чи локально-історичний тип суспільства. Однак цивілізація і культура — це поняття певного стану суспільства, його характеристик.
Поняття цивілізація містить акцент на самозбереженні соціуму. Т. Гоббс, приміром, розумів цивілізацію як процес руху «природного стану» до «суспільного стану», в якому громадяни набувають статусу правової особи, суспільство формується на основі згоди всіх громадян (договір, консенсус). Отже, можна вважати, що це загальний рівень розвитку суспільства, його самодостатності й здатності до самозбереження й розвитку.
Дихотомія «цивілізація—культура» була покладена М. Данилевським в основу його концепцій «слов’янського месіанства як зміни культурно-історичних типів» і О. Шпенглера, який дійшов висновку про загибель західної цивілізації як закономірний наслідок органічних циклів еволюції будь-якої культури.
У концепції А. Тойнбі історія суспільства постає як культурно-історична методологія, тобто як локальні, ізольовані й самозамкнені цивілізації, вищі цінності яких створюються світовими релігіями. Таким чином, цивілізація і культура нерозривно пов’язані, без культури немає цивілізації. То що ж являє собою культура в сучасному науковому розумінні?
1. Андрущенко В. П. та ін. Соціологія: Підручник. — К.—Х., 1998.
2. Библер В. С. От наукоучения к логике культуры. — М., 1991.
3. Грушевський М. С. На порозі нової України: Гадки і мрії. — К., 1992.
4. Куликов Л. М. Основы социологии и политологии. — М., 2000.
5. Культура України. — Х., 1993.
6. Современная западная социология: Словарь. — М., 1990.