Лекція Організація управлінського виробничого обліку
Код роботи: 3516
Вид роботи: Лекція
Предмет: Бухгалтерський облік
Тема: Організація управлінського виробничого обліку
Кількість сторінок: 12
Дата виконання: 2010
Мова написання: українська
Ціна: безкоштовно
Одним із завдань управлінського виробничого обліку є облік витрат на виробництво та вміння застосовувати відповідні методи і прийоми в процесі обліку витрат і калькулювання з метою прийняття ефективних управлінських рішень. Під обліком витрат на виробництво відповідно до ДСТУ 2962 - 94 розуміється сукупність облікових операцій, що забезпечують повне та своєчасне виявлення витрат на виробництво і розподіл їх за елементами кошторису витрат на виробництво.
Результатом накопичення та обліку витрат на виробництво має бути виробнича собівартість, її структура та розрахунок собівартості одиниці продукції або виконаної роботи.
У відповідності до вищезгаданого стандарту розрахунок собівартості одиниці продукції або виконаної роботи за встановленою номенклатурою витрат з урахуванням місця їх виникнення та призначення називається калькуляцією в залежності від призначення складають планові, нормативні та звітні фактичні калькуляції.
Метою калькулювання собівартості продукції (робіт, послуг) є визначення ефективності виробництва.
Завданнями калькулювання є:
1. Складання зведеного кошторису витрат на виробництво.
2. Складання планової і нормативної калькуляції.
3. Визначення фактичної собівартості одиниці продукції (робіт, послуг).
4. Контроль за виконанням планової собівартості, додержанням норм і нормативних витрат.
5. Визначення ціни та рентабельності продукції.
6. Оцінка ефективності підрозділів основного, допоміжного, підсобного та побічного виробництв.
7. Забезпечення внутрішніх користувачів у процесі управління підприємством інформацією для аналізу і пошуку резервів зниження собівартості продукції (робіт, послуг).
Основними принципами калькулювання є:
1. Визначення об'єктів витрат. Під об'єктами витрат розуміється продукція, роботи, послуги або вид діяльності підприємства, які потребують визначення пов'язаних з їх виробництвом (виконанням) витрат.
2. Визначення об'єктів калькулювання і калькуляційних одиниць.
3. Наявність науково-технічно обґрунтованих норм витрат на виробництво.
4. Вибір методів оцінки матеріальних цінностей при їх відпуску у виробництво.
5. Вибір методів обліку і калькулювання виробничої собівартості калькуляційної одиниці.
6. Вибір бази розподілу накладних витрат.
7. Розрахунок ставки накладних витрат і вибір методів розподілу накладних витрат.
8. Розмежування витрат за періодами.
Добре організований облік витрат на виробництво та вміння застосовувати відповідні методи і прийоми в процесі обліку витрат і калькулювання дають можливість приймати ефективні управлінські рішення.
В "Школі бухгалтера" № 5/2003 р. вже наводилися нормативно-правові документи з організації управлінського обліку на виробництві. В ході розгляду методів і прийомів в процесі обліку витрат і калькулювання собівартості продукції цей перелік буде доповнюватися.
Предметом розгляду цього розділу публікації є викладення методів і прийомів в процесі обліку витрат і калькулювання собівартості продукції на прикладі позамовного методу складання фактичної калькуляції. Цей метод є сьогодні найпоширенішим серед таких існуючих, як нормативний, попередільний та вже згаданий позамовний.
З метою отримання практичних навичок з методів калькулювання виробничої собівартості продукції, розглянемо цей процес на умовному прикладі, використовуючи позамовний метод обліку витрат для замовлень на прикладі замовлення № 000101 (мал. 1 на ст. 16). Замовлення виконувалися у цехах № 1 та № 2.
Основні кроки складання фактичної калькуляції собівартості продукції (робіт, послуг) наступні:
1. На підставі підписаного договору на відкриття замовлення відділ планування та підготовки виробництва направляє у відповідні структурні підрозділи повідомлення про відкриття замовлення (мал. 2). В нашому прикладі - це цехи №№ 1, 2.
Одночасно в бухгалтерії відкривається картка на замовлення (приклад якої буде наведено в наступних публікаціях), записи в якій здійснюються в міру виконання замовлення.
Мал. 1 - Схема позамовного методу калькулювання собівартості продукції
Мал. 2 - Загальний вигляд повідомлення
2. Наступним кроком є накопичення прямих витрат за об'єктами витрат.
Із складу матеріалів в цех № 1 і цех № 2 за накладними були передані матеріали на суму 80,00 грн. і 150,00 грн., відповідно, для виготовлення замовлення № 000101.
Передача матеріалів у виробництво здійснюється за допомогою первинного документа типової форми М - 11 (мал. 3) або лімітно-забірної картки (форми М - 8, М - 9), форми яких затверджені наказом Міністерства статистики України від 21 червня 1996 р. за № 193.
Підставою для передачі матеріалів на переробку у виробництво для виконання замовлення № 000101 також є повідомлення відділу планування та підготовки виробництва.
Аналітичний облік запасів за синтетичними рахунками ведеться у відомості 5.1, затвердженій наказом Міністерства фінансів України від 29.12.2000 р. за № 356 "Про затвердження методичних рекомендацій із застосування регістрів бухгалтерського обліку".
Поля кодів форми М - 11 заповнюються у тому випадку, коли на підприємстві застосовується система кодів. Списання матеріалів на виробництво в цехах здійснюється на основі нарядів на виконня робіт, з урахуванням норм на списання сировини та матеріалів на виробництво одиниці продукції. Детальніше процем реєстрації списань сировини і матеріалів на виробництво буде розглянутий у наступних публікаціях.
Мал. 3 - Загальний вигляд форми М - 11
Таблиця 5
№/ |
Зміст операції |
Кореспонденція рахунків |
Сума, грн. |
|
Дт |
Кт |
|||
1. |
Списано матеріали на витрати виробництва цеха № 1 |
231 001 |
2011 |
80,00 |
2. |
Списано матеріали на витрати виробництва цеха № 2 |
231 002 |
2011 |
150,00 |
3. |
Списано транспортно-заготівельні витрати |
231 001 |
2911 |
20,00 |
4. |
Списано транспортно-заготівельні витрати |
231 002 |
2911 |
50,00 |
Кореспонденція рахунків наводиться у табл. 5.
Транспортно-заготівельні витрати розраховуються за методикою, яка наводиться у Положенні (стандарті) бухгалтерського обліку 9 "Запаси". В даній публікації ці суми наводяться абсолютною величиною.
До прямих витрат відносяться витрати на основну заробітну плату робітників.
В цехах № 1 та № 2 за замовленням № 000101 були виконані роботи основними робітниками суму 73,20 грн. (в тому числі за нарядом № 5 (приклад заповнення якого наведено на мал. 4) 1,76 грн. (0,294 грн. + 0,735 грн. 2 шт.) та 300,00 грн., відповідно.
У даній публікації розрахунки з нормування докладно не розглядаються.
При заповнені наряду необхідно користуватися міжгалузевими укрупненими нормативами часу на роботи, що виконуються на відповідних верстатах для різних типів виробництв, державним стандартом України ДСТУ 2961 - 94 та Галузевою угодою на відповідний рік, яка всановлює умови організації, оплати та охорони праці, пільги та соціальні гарантії на промислових підприємствах.
Розробку, видавництво та росповсюдження в Україні нормативних матеріалів з міжгалузевих норм праці та інших нормативно-методичних матеріалів здійснює "Центр продуктивності" Міністерства праці та соціальної політики України.
Мал. 4 - Загальний вигляд наряду
Поля "№ листа" та "№ строки в пачці" призначені для автоматизованої обробки нарядів.
За умов автоматизованої обробки даних наряди обробляються та складається відомість витрат на заробітну плату за всіма замовленнями у цехах, вигляд якої представлено таблицею 6.
Розмір додаткової заробітної плати для кожного підприємства різний і встановлюється він, виходячи із статистики минулих років. Для нашого прикладу розмір додаткової заробітної плати становить 10 % від основної заробітної плати робітників.
Кореспонденція рахунків наводиться у табл. 7.
3. Далі накопичуються загальновиробничі накладні витрати за об'єктами витрат, за статтями витрат, для чого відкривається картка або відомість витрат з виробничого підрозділу.
Для накопичення загальновиробничих витрат використовуються картки обліку загальновиробничих витрат за підрозділом (приклад якої буде наведено в наступних публікаціях).
Таблиця 6
Рахунок |
Замовлення |
Цех № 1 |
Цех № 2 |
||||
Відрядна заробітна плата |
Додаткова заробітна плата |
Відрахуванняна соціальне страхування |
Відрядна заробітна плата |
Додаткова заробітна плата |
Відрахування на соціальне страхування |
||
231 |
000101 |
73,20 |
7,32 |
31,85 |
300,00 |
30,00 |
130,52 |
|
000102 |
220,00 |
22,00 |
95,71 |
200,00 |
20,00 |
87,01 |
|
000103 |
350,00 |
35,00 |
152,27 |
450,00 |
45,00 |
195,77 |
|
000104 |
150,00 |
15,00 |
65,26 |
100,00 |
10,00 |
43,51 |
|
000105 |
230,00 |
23,00 |
100,06 |
250,00 |
25,00 |
108,76 |
|
000106 |
250,00 |
25,00 |
108,76 |
250,00 |
25,00 |
108,76 |
|
000107 |
100,00 |
10,00 |
43,51 |
50,00 |
5,00 |
21,75 |
Усього по замовленнях: |
1373,20 |
137,32 |
597,42 |
1600,00 |
160,00 |
696,08 |
Таблиця 7
Господарські операції
№/ |
Зміст операції |
Кореспонденція рахунуів |
Сума, грн. |
|
Дт |
Кт |
|||
1. |
Нарахована заробітна плата за нарядом по цеху № 1 |
231 001 |
6611 |
73,20 |
2. |
Відрахування: до пенсійного збору (32%) |
231 001 |
651 |
23,42 |
3. |
збору на випадок непрацездатності (2,9%) |
231 001 |
652 |
2,12 |
4. |
збору на випадок безробіття (2,1%) |
231 001 |
653 |
1,54 |
5. |
збору від нещасного випадку (2,55%) |
231 001 |
656 |
1,87 |
6. |
Нарахована додаткова заробітна плата |
231 001 |
6612 |
7,32 |
7. |
Відрахування: до пенсійного збору (32%) |
231 001 |
651 |
2,34 |
8. |
збору на випадок непрацездатності (2,9%) |
231 001 |
652 |
0,21 |
9. |
збору на випадок безробіття (2,1%) |
231 001 |
653 |
0,15 |
10. |
збору від нещасного випадку (2,55%) |
231 001 |
656 |
0,19 |
11. |
Нарахована заробітна плата за нарядом по цеху № 2 |
231 002 |
6611 |
300,00 |
12. |
Відрахування: до пенсійного збору (32%) |
231 002 |
651 |
96,00 |
13. |
збору на випадок непрацездатності (2,9%) |
231 002 |
652 |
8,70 |
14. |
збору на випадок безробіття (2,1%) |
231 002 |
653 |
6,30 |
15. |
збору від нещасного випадку (2,55%) |
231 002 |
656 |
7,65 |
16. |
Нарахована додаткова заробітна плата |
231 002 |
6612 |
30,00 |
17. |
Відрахування: до пенсійного збору (32%) |
231 002 |
651 |
9,60 |
18. |
збору на випадок непрацездатності (2,9%) |
231 002 |
652 |
0,87 |
19. |
збору на випадок безробіття (2,1%) |
231 002 |
653 |
0,63 |
20. |
збору від нещасного випадку (2,55%) |
231 002 |
656 |
0,77 |
Далі буде
Микола Головін
Нормативна база
1. Закон № 996 - Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 р. за № 996-XIV.
2. ДСТУ 2962-94 - ДСТУ 2962 - 94 "Організація промислового виробництва. Облік, аналіз та планування господарювання на промисловому підприємстві. Терміни та визначення".
3. Методичні рекомендації № 47 - "Методичні рекомендації з формування собівартості продукції (робіт, послуг) у промисловості", затверджені Наказом Державного комітету промислової політики України від 2 лютого 2001 р. № 47.
4. ДСТУ 2961-94 - ДСТУ 2961 - 94 "Організація промислового виробництва. Нормування матеріалів та виробничих процесів. Терміни та визначення";
5. ДСТУ 3138-95 - ДСТУ 3138 - 95 "Організація промислового виробництва. Праця та заробітна плата. Терміни та визначення".
6. ДСТУ 3278-95 - ДСТУ 3278 - 95 "Система розроблення та поставлення продукції на виробництво. Основні терміни та визначення".
7. П(С)БО 16 "Витрати" - Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 "Витрати", затверджене наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 1999 р. № 318, зареєстроване у Міністерстві юстиції України 19 січня 2000 р. за № 27/4248.
8. Типове положення № 473 а - "Типове положення з планування, обліку і калькулювання собівартості продукції (робіт, послуг) у промисловості", затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 1996 р. № 473 (в частині додатків 1-21).
9. Наказ № 291 - Наказу Міністерства фінансів України від 30.11.1999 р. за № 291, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21 грудня 1999 р. за № 829/4185 "Про затвердження Плану рахунків бухгалтерського обліку та Інструкції про його застосування".
* Частку цих документів ви зможете переглянути на сайті Дт-Кт скориставшись функцією "Розширений пошук"
Рекомендуємо! Література (статті) для самостійного вивчення:
"Бухгалтерский учет: Управленческий аспект" Хорнгерн Ч. Т., Фостер Дж. Пер. с англ./Под ред. Я. В. Соколова. - М.: Финансы и статистика, 1995 с.: ил. - (Серия по бухгалтерскому учету и аудиту).
"Управленческий учет" К. П. Янковский, И. Ф. Мухарь. - СПб: Питер, 2001. - 128 с.: ил. (Серия "Краткий курс").
"Экономическая энциклопедия" в 3 томах, за редакцією С. В. Мочерного, Видавничий центр "Академия" - К.: 2000 г.