Распечатать страницу
Главная \ База готовых работ \ Готовые работы по естественным дисциплинам \ Возрастная психология \ 5805. Курсова робота Розвиток пам’яті дітей дошкільного віку

Курсова робота Розвиток пам’яті дітей дошкільного віку

« Назад

Код роботи: 5805

Вид роботи: Курсова робота

Предмет: Вікова психологія

Тема: Розвиток пам’яті дітей дошкільного віку

Кількість сторінок: 41

Дата виконання: 2018

Мова написання: українська

Ціна: 500 грн

Вступ

Розділ 1. Теоретичні засади дослідження пам’яті у вітчизняній та зарубіжній психології

1.1. Теоретичний аналіз проблеми розвитку пам’яті

1.2. Психологічні особливості розвитку і формування пам'яті в дошкільному віці

Розділ 2. Експериментальне дослідження пам’яті дошкільників

2.1. Програма експериментального дослідження (Характеристика методик дослідження)

2.2. Аналіз та інтерпретація результатів

2.3. Рекомендаційні поради зі сприяння розвитку пам’яті

Висновок

Список використаної літератури

Додатки

Вивчення законів людської пам'яті становить одну з центральних, найбільш істотних розділів психологічної науки. Пам'ять займає особливе місце серед психічних пізнавальних процесів. Багатьма дослідниками цей процес характеризується як «наскрізний», що забезпечує послідовність психічних процесів і об'єднує всі пізнавальні процеси в єдине ціле.

Значення пам'яті в житті людини величезне: без неї була б неможлива ніяка діяльність. І.М. Сєченов вказував, що без пам'яті наші відчуття і сприймання, зникаючи безслідно в міру виникнення, залишали б людину вічно в положенні новонародженого.

«Без пам'яті, - писав С.Л. Рубінштейн, - ми були б істотами миті. Наше минуле було б мертво для майбутнього. Справжнє, у його перебігу, безповоротно зникало в минулому» [23, 302]. Пам'ять - основа психічної діяльності. Без неї неможливо зрозуміти основи формування поведінки мислення, свідомості, підсвідомості. Тому для кращого розуміння людини необхідно якомога більше знати про нашу пам'ять.

Мнемічні процеси лежать в основі навчання і виховання, здобуття знань, особистого досвіду, формування навичок. Пам'ять пов'язує минуле, сьогодення і майбутнє людини, забезпечуючи єдність її психіки і надаючи їй індивідуальності. Вона включається в усі види і рівні діяльності, оскільки діючи людина спирається на власний та минулий історичний досвід.

«Найважливішою особливістю в розвитку пізнавальної сфери дошкільника, - писав Л.С. Виготський, - є те, що в ході дитячого розвитку складається абсолютно нова система функцій дитини, яка характеризується в першу чергу тим, що в центрі свідомості стає пам'ять. Пам'яті в дошкільному віці належить домінуюча роль» [15, 432]. У зв'язку з цим питання вивчення розвитку пам'яті у дітей дошкільного віку є найбільш актуальним.

Актуальність теми, обраної нами для дослідження, видається очевидною в умовах наростаючого інформаційного буму, розробки та впровадження різних розвиваючих програм, певної розумової акселерацією сучасних дітей.

Таким чином дослідження пам'яті дошкільнят одна з важливих психолого-педагогічних проблем. Це визначило вибір теми дослідження пам'яті дошкільника.

Предмет дослідження – особливості прояву закономірностей пам'яті дошкільника в дошкільному освітньому закладі.

Об'єкт – процес розвитку пам'яті дітей дошкільного віку.

Мета дослідження – виявлення, обгрунтування і експериментальне дослідження особливостей пам’яті дітей дошкільного віку в системі дошкільної освітньої установи.

На основі поставленої мети та її реалізації нами були визначені такі завдання:

1. Вивчення психологічної, методичної та педагогічної літератури з проблеми дослідження;

2. Подати характеристику пам’яті, як вищої психічної функції: визначення, види, процеси пам’яті, психологічні теорії;

3. Виявити особливості розвитку пам’яті дітей дошкільного віку;

4. Проаналізувати методики діагностування пам’яті дітей дошкільного віку;

5. Провести емпіричне дослідження з визначення ефективності окремих методів психологічного впливу на формування пам'яті дошкільника та проінтерпретувати результати проведених методик;

6. Розробити методичні рекомендації щодо розвитку пам'яті дошкільників.

Мета нашого курсового дослідження була спрямована на теоретичне та емпіричне вивчення особливостей пам’яті дітей дошкільного віку. У першому розділі ми проаналізували дані психолого-педагогічної літератури з досліджуваної проблеми. Аналіз літератури надав змогу дослідити поняття пам’яті з різних точок зору, історичний хід вивчення поняття «пам’ять» у світовій науці та головні концепції природи пам’яті, розглянута проблема класифікації видів та типів пам’яті та різниця між ними, виявилено вікові особливості розвитку пам’яті в дошкільному віці, в першу чергу особливості домінування певних типів пам’яті в даний період онтогенезу людини.

Таким чином, існують різні типи пам'яті. Словесно-логічна пам'ять виражається в переважному запам'ятовуванні і відтворенні теоретичних положень, словесних формулювань. Образна пам'ять тісно пов'язана з уявою. Всім відомо, як по-різному переказують діти зміст кінокартин, книг. При будь-якому типі пам'яті потрібно прагнути до розвитку у дітей, перш за все смислового запам'ятовування, в основі якого лежить встановлення смислових, логічних зв'язків усередині матеріалу, що запам'ятовується.

За підсумками аналізу психолого-педагогічної літератури, можна сказати, що пам'ять - як один з рівнів відображення оточуючої дійсності являє собою сукупність процесів, які сприяють організації і збереженню минулого досвіду. Уже в дитинстві пам'ять виступає в своїй елементарній формі фіксації і подальшого пізнавання життєво важливих для дитини впливів. На ранніх етапах розвитку пам'ять включена в процес сприйняття, носить ненавмисний, мимовільний характер.

Малюк не вміє ставити перед собою мету запам'ятати і не приймає мнемічного завдання, даного дорослим. Мимоволі запам'ятовується той матеріал, який включений в активну діяльність. Протягом дошкільного віку відбувається поступовий перехід від мимовільної пам'яті до довільної.

Спочатку дитина усвідомлює ціль пригадати, а потім і мету запам'ятати, навчається виділяти і засвоювати мнемічні засоби і прийоми (наприклад, прийом логічного групування матеріалу). У старшому дошкільному віці формуються передумови для здійснення самоконтролю в процесі запам'ятовування, під яким розуміється вміння співвідносити одержувані результати діяльності із заданим зразком. На розвиток пам'яті значний вплив мають усі види діяльність дитини, але гра серед них займає провідне місце. Адже мета запам'ятати і пригадати при виконанні ролі має для дитини дуже наочний, конкретний зміст.

Розвинути пам'ять будь-якого типу допомагає зацікавленість матеріалом (дитина запам'ятовує не все в рівній мірі, а переважно те, що для неї істотне, важливе), позитивне ставлення до того, що запам’ятовується. Найгірше запам'ятовується те, що байдуже. Бажання запам'ятати, активна позиція дошкільника сприяють розвитку його пам'яті. Тому для розвитку пам'яті дитини корисні не тільки і не стільки спеціальні вправи на запам'ятовування, а пробудження інтересу до знань, розвиток позитивного ставлення до них.

У емпіричній частині нашого дослідження був досліджений рівень розвиту мимовільної та довільної пам’яті дітей старшого дошкільного віку. З’ясувалося, що діти, які брали участь в експерименті, мають середній та високий рівень розвитку пам’ять, яка осить переважно мимовільний характер.

Після проведених досліджень над теоретичною та емпіричною частинами нашої курсової роботи, ми розробили методичні рекомендації для педагогів та батьків, використання яких буде сприяти підвищенню рівню розвиту пам’яті дітей.

Таким чином, завдання, які були визначені нами на початку роботи, були вирішені, а мета дослідження досягнута. Результати даного дослідження можуть бути використані на практиці.

1. Бадалян Л. Пам'ять и нервно-психическое развитие / Л. Бадалян, А. Миронов // Дошкольное воспитание. – 1976 – № 4. – С. 23-31.

2. Бенеш Г. Психологія: довідник / Гельмут Бенеш; наук. ред. пер. В. О. Васютинський. – Київ: Знання-Прес, 2007. – 510 с.

3. Блонский П. П. Пам'ять и мышление / П. П. Блонский. – Санкт-Петербург: Питер, 2001. – 288 с.

4. Детская психология: учеб. пособ. / [Я. Л. Коломинский, Е. А. Панько, А. Н. Белоус и др.; под ред. Я. Л. Коломинского, Е. А. Панько]. – Минск: Университетское, 1988. – 399 с.

5. Дуткевич Т. В. Дошкільна психологія: навч. посіб. / Т. В. Дуткевич. – Київ: Центр учбової літератури, 2007. – 392 с.

6. Дуткевич Т. В. Загальна психологія (конспекти лекцій): навч. посіб. / Т. В. Дуткевич. – Кам’янець: Кам'янець-Подільський державний педагогічний університет, 2002. – 96 с.

7. Дуткевич Т. В. Загальна психологія: теоретичний курс: навч. посіб. – Кам'янець-Подільський: Д. Г. Зволейко, 2015. – 432 с.

8. Житникова Л. М. Учим детей запоминать / Л. М. Житникова. – Изд. 3-е, допов. – Москва, 1985. – 379 с.

9. Заброцький М. М. Основи вікової психології: навч. посіб. / М. М. Заброцький. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 112 с.

10. Загальна психологія: підручник / О. В. Скрипченко, Л. В. Долинська, З. В. Огороднійчук та ін. – Київ: Либідь, 2005. – 464 с.

11. Леонтьев А. Н. Проблемы развития психики / А. Н. Леонтьев. – Изд. 4-е. – Москва: Изд-во Моск. ун-та, 1981. – 584 с.

12. Люблінська Г. О. Дитяча психологія: навч. посіб. / Г. О. Люблінська. – Київ: Вища школа, 1974. – 355 с.

13. М’ясоїд П. А. Загальна психологія: навч. посіб. / П. А. М’ясоїд. – 3-тє вид., випр. – Київ: Вища школа, 2004. – 457 с.

14. Максименко С. Д. Загальна психологія: підручник / С. Д. Максименко. – 2-ге вид., переробл. і допов. – Вінниця: Нова Книга, 2004. – 704 с.

15. Мухина B. C. Возростная психология. Феноменология развития: учебник для студ. высш. учеб. заведений / В. С. Мухина. – 10-е изд., перераб. и допов. – Москва: Издательский центр Академия, 2006. – 608 с.

16. Окерешко О. Психологічні особливості дітей дошкільного віку / Олена Окерешко // Психолог дошкілля. – 2011. – № 2. – С. 14-21.

17. Павелків Р. В. Вікова психологія: підручник / Р. В. Павелків. – Київ: Кондор, 2011. – 469 с.

18. Павелків Р. В. Дитяча психологія: навч. посіб. / Р. В. Павелків, О. П. Цигапало. – Київ: Академвидав, 2008. – 432 с.

19. Проскура Е. В. Как учить самых маленьких / Е. В. Проскура, Л. А. Шибицкая. – Киев: Рад. школа, 1987. – 112 с.

20.. Психологічний словник / за ред. В. І. Войтка. – Київ: Вища шк., 1982. – 216 с.

21. Психологія:підручник / [Ю. Л. Трофімов,М. І. Алексєєв, П. А. Гончарук та ін.; за ред. Ю. Л. Трофімова]. – Київ: Либідь, 2001. – 560 с.

22. Развитие логической памяти у детей / под ред. А. А. Смирнова. – Москва: Педагогика, 1976. – 256 с.

23. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии: учеб. пособ. / С. Л. Рубинштейн. – Санкт-Петербург: Питер, 2007. – 713 с.

24. Савчин М. В. Вікова психологія: навч. посіб. / М. В. Савчин, Л. П. Васильченко. – 2-е вид., допов. – Київ: Академвидав, 2011. – 384 с.

25. Смирнова Е. О. Детская психология: учеб. пособ. / Е. О. Смирнова. – Москва: ВЛАДОС, 2003. – 368 с.

26. Степанов О. М. Основи психології і педагогіки: навч. посіб. / О. М. Степанов. – Київ: Академвидав, 2003. – 504 с.

27. Урунтаева Г. А. Практикум по дошкольной психологии: учеб. пособ. / Г. А. Урунтаева, Ю. А. Афонькина. – Москва: Издательский центр Академия, 1998. – 304 с.

28. Хрестоматия по общей психологии: психология памяти / под ред. Ю. Б. Гиппенрейтер, В. Я. Романова. – Москва: Изд-во Моск. ун-та, 1979. – 272 с.