Распечатать страницу
Главная \ База готовых работ \ Готовые работы по естественным дисциплинам \ Возрастная психология \ 5637. Курсова робота Особливості агресивної поведінки підлітків

Курсова робота Особливості агресивної поведінки підлітків

« Назад

Код роботи: 5637

Вид роботи: Курсова робота

Предмет: Вікова психологія

Тема: Особливості агресивної поведінки підлітків

Кількість сторінок: 64

Дата виконання: 2017

Мова написання: українська

Ціна: 550 грн

Введення

Розділ 1. Теоретичні аспекти вивчення особливості агресивної поведінки підлітків у вітчизняній та зарубіжній психології

1.1. Визначення та сутність агресивної поведінки

1.2. Агресія як риса характеру, як агресивної поведінки

1.3. Становлення і засвоєння агресивної поведінки особистістю

Розділ 2. Експериментальне дослідження та аналіз отриманих результатів

2.1. Мета, завдання, гіпотеза та методики дослідження

2.2. Дослідження

Висновок

Список використаної літератури

Тест Ассінгера

Методика Басса-Дарки (МБД)

Опитувальник міжособистісних відносин (ОМЗ)

Актуальність теми дослідження. Сучасний підліток живе в світі, складному за своїм змістом і тенденціям соціалізації. Напружена, нестійка соціальна, економічна, екологічна, ідеологічна обстановка, що склалася в даний час в нашому суспільстві, обумовлює зростання різних відхилень в особистісному розвитку і поведінці зростаючих людей.

Однією з головних характеристик підліткового віку є входження в суспільне життя, появою нових обов'язків, активного прагнення до самореалізації, підліток починає показувати успіхи у конкретному виді діяльності, висловлювати думки про майбутню професію. Разом з тим у підлітковому віці відбувається подальший розвиток психічних пізнавальних процесів у дитини і формування його особистості, в результаті чого відбувається зміна інтересів дитини. Вони стають більш диференційованими і стійкими. Навчальні інтереси вже не мають першорядного значення. Дитина починає орієнтуватися на «доросле» життя. Цей процес нерідко виявляється у формі агресивної поведінки.

Актуальність обраної теми: «Особливості агресивної поведінки підлітків» пояснюється наступним. По-перше, необхідність дослідження проблеми агресивної поведінки підлітків визначається реаліями сучасного суспільства, в якому є тенденція накопичувати психологічна напруга і вдавання до антисоціальної поведінки як до одного з можливих способів позбавлення від стану фрустрації і напруги. Здатність же долати стресові ситуації і формування самоконтролю над агресивністю, стримування агресивних актів велику роль грає розвиток психологічних процесів емпатії, ідентифікації та децентралізації, що лежать в основі здатності до розуміння інших людей і до співпереживання їм, що сприяють формуванню уявлення про іншу людину як унікальної цінності.

По-друге, приймаючи до уваги величезну кількість наукових областей, які вивчали проблеми агресивної поведінки у психолого-педагогічних аспектах роботи з агресивними підлітками визначається необхідність визначення реальних психологічних причин агресивності, розкриття умов, механізмів, становлення і засвоєння агресивної поведінки підлітками, а також засобів її запобігання і корекції обумовлює актуальність цієї роботи.

Зазначені обставини визначили вибір теми дослідження та основні напрями її розробки.

Розробленість проблеми: Різноманіття існуючих концепцій, які намагаються пояснити феномен агресії, безперечно, свідчить про багатоплановості і багатоаспектність цієї проблеми.

Проблемі агресії присвячено ряд досліджень як у вітчизняній Левітів Н.Д., Румянцева Т.Г., Іванова Л.Ю., С. А. Беличева, Семенюк Л.М., Петров В.Г., Павлова Н.М., та ін, так і в зарубіжній літературі Доллард, Каган та інші.

У більшості досліджень виявляються і описуються рівні агресивної поведінки та впливають на нього фактори. Серед цих факторів звичайно виділяються особливості сімейного виховання (Eron LD, Huesmann LR, Lefkowitz MM), моделі агресивної поведінки на телеекрані (Bandura A., Grusec JE) або з боку однолітків (Dodge KA, Haskins R.), рівень фрустрації (Berkowitz I., 1989) та ін.

Великий матеріал був отриманий у ході досліджень Л.М. Семенюка на основі його аналізу документацій, бесід з вчителями, батьками було проведено класифікаційний аналіз агресивності підлітків на комплексі властивостей особистості, типових для певної групи підлітків.

Мета і завдання дослідження: мета даного дослідження полягає у виявленні особливостей агресивної поведінки у підлітковому віці. Виходячи з поставленої мети, нами вирішуються такі завдання:

1. розглянути та проаналізувати психолого-педагогічні дослідження зарубіжних і вітчизняних дослідників з проблеми визначення феномену агресії та її кордонів;

2. виявити закономірності агресії як риси характеру, як агресивної поведінки;

3. визначити сутність становлення і засвоєння агресивної поведінки особистістю в підлітковому віці, визначення факторів надаються домінуючі вплив на прояв агресії в підлітковому віці;

4. зробити аналіз результатів проведеного дослідження.

Гіпотеза дослідження: у проведеному дослідженні я висуваю гіпотезу про те, що агресивна поведінка в підлітковому віці може виступати як спосіб адаптації до сучасних соціальних умов. Агресивна поведінка відрізняється за гендорному ознакою, рівень і тип агресії буде різним у повних і не повних сім'ях, тому що сімейне виховання є фактором прояви подібної поведінки в цьому віці.

Об'єктом дослідження: агресивна поведінка.

Предметом дослідження: особливості агресивної поведінки підлітків.

Методи дослідження:

Теоретичні: аналіз наукових розробок з психології щодо досліджуваної проблематики, системний аналіз і синтез.

Емпіричні:

- бесіда;

- тест Ассінгера (оцінка агресивності у відносинах);

- методика Басса - Дарки (МБД);

- опитувальник міжособистісних відносин (ОМЗ);

- методи математичної статистики.

У дослідженні брали участь 60 учнів з 9-того «А», «Б», «В» і «Г» класів середньої освітньої школи № 4.

Апробація роботи: по закінченню дослідження та обробки отриманих результатів, з ними були ознайомлені всі учасники даного дослідження.

Актуальність питання, розглянутого в даній курсовій роботі, настільки велика, що і рішенням це проблеми - особливості агресивної поведінки підлітків, вже неодноразово зверталися, і будуть звертатися в наступні роки знову і знову.

У написанні цієї роботи переді мною стояли певні цілі і завдання, зміст яких описується вступному розділі. Тому в першому розділі в цілому висвітлюються теоретичні аспекти вивчення проблеми агресивної поведінки в розробках на сучасному етапі. Тут були проаналізовані роботи Левітова Н.Д., Румянцева Т.Г., Іванова Л.Ю., С.А. Беличева, Петров В.Г., Павлова Н.М., та ін.

Практична частина курсової роботи містить у собі два розділи, перший з якої повністю присвячений опису основних цілей і завдань дослідження, гіпотези дослідження, в цьому ж розділі освячені основні методи даного дослідження. У наступному розділі дається опис результатів, отриманих в ході експерименту. Тут же наводиться аналіз кількісних показників, отриманих за допомогою первинної статистичної обробки використовуваних методик.

Основними положеннями, що виносяться на захист є:

1) У сучасних історичних, культурних і соціально-економічних умовах агресія для підлітка стає одним з основних способів вирішення проблем, пов'язаних зі збереженням захищеності.

2) Агресивна поведінка в підлітковому віці може виступати як спосіб адаптації до соціальних умов: підлітки засвоюють агресивні зразки поведінки як соціально визнані у повсякденному житті, ЗМІ, в сім'ї і в референтній групі.

3) Агресивна поведінка підлітків має виражені тендерні відмінності. Агресивна поведінка підлітків-хлопчиків є не тільки реакцією, зумовленої соціальними очікуваннями, а й реакцією на депривацию структурних ланок самосвідомості особистості, відповідальних за ім'я, статеву приналежність і домагання на визнання. У хлопчиків-підлітків спостерігається великий розкид агресивних реакцій у ситуаціях з фрустрацією. З віком у підлітків-хлопчиків спостерігається тенденція до зниження кількості агресивних реакцій на ситуації з фрустрацією.

4) Агресивна поведінка підлітків-дівчаток є реакцією, що виходить за межі соціальних очікувань, а також способом реагування на депривацию структурних ланок самосвідомості, відповідальних за статеву приналежність і перспективи розвитку особистості. У підлітків-дівчаток спостерігається загальна тенденція реакцій з фрустрацією з приводу депривації статі та перспективи розвитку особистості. З віком у підлітків-дівчаток спостерігається тенденція до зростання кількості агресивних реакцій на ситуації з фрустрацією.

Наукова новизна дослідження полягає в методологічному поході до вивчення агресивної поведінки підлітків. У цьому дослідженні здійснюється розгляд агресивної поведінки підлітків у контексті мінливих культурних, історичних і соціально-економічних умов. У той же час агресивна поведінка розглядається через контекст особистісної позиції.

Практична значущість полягає у використанні результатів дослідження в роботі з підлітками, а також теоретична значущість полягає у впровадженні результатів дослідження в курс вікової психології.

1. Бандура О., Уолтерс Р. Підліткова агресія / М.: Владос, 2000. - 512 с.

2. Бандура О., Уолтерс Р. Підліткова агресія. Вивчення впливу виховання і сімейних відносин / М.: Ексмо-Пресс, 1999. - 120 с.

3. Берон Р., Річардсон Д., Агресія / СПб.: Пітер, 2000. - 336 с.

4. Виготський Л. С. Педологія підлітка Соб. Соч. М., 1984. том 4.

5. Діагностика та корекція соціальної дезадаптації підлітків / Під. ред. С. А. Беличева. Ред. вид. центр Консорціуму "Соціальне здоров'я Росії" - М., 1999.

6. Зоуір А. Алі Рашид. Крос-культурне вивчення агресивної поведінки у підлітків Росії і Ємену: Автореф. канд. дисс. СПб., 1999. - 101 с.

7. Ільїн Є. П. Мотивація і Мотиви / СПб.: Пітер, 2000. - 298 с.

8. Ковальов П. А. Статево-вікові особливості відображення у свідомості структури власної агресивності та агресивної поведінки: Автореф. канд. дисс. СПб., 1996. - 132 с.

9. Ковальова А. І., Луків В. А. Соціологія молоді: Теоретичні питання. - М.: Соціум, 1999.

10. Леонгард Карл "Акцентуйовані особистості" / Ростов н\Д.: вид-во "Фенікс", 2000. - 228 с.

11. Можгинського Ю. Б. Агресія підлітків: Емоційний і кризовий механізм. - Серія "Світ медицини". СПб: Изд-во "Лань", 1999. - 154 с.

12. Пашукова Т. І. Егоцентризм в підлітковому та юнацькому віці: причини та можливості корекції / М.: Інститут практичної психології, 1998. - 128 с.

13. Раїс Ф. Психологія підліткового і юнацького віку / СПб.: Пітер, 2000. - 228 с.

14. Райгородський Д. Я. Практична психодіагностика - Самара: БАХРАХ, 2001. - 402 с.

15. Реан А. А. Агресія та агресивність особистості. / / Психологічний журнал. - 1996. - № 5. - С. 3-18.

16. Реан А. А., Трофімова Н. Б. Гендерні відмінності структури агресивності у підлітків. / Актуальні проблеми діяльності практичних психологів. Мінськ. - 1999. - С. 6-7.

17. Семенюк Л. М. Психологічні особливості агресивної поведінки підлітків і умови його корекції - М.: Мова, 2003. - 96 с.

18. Томас Є. М. Нешкідливі люди - СПб.: Видавництво Пітер, 1998. - 112 с.

19. Таут М. М. Психологічний супровід виховної роботи // Підвищення якості професійної освіти та досвід впровадження державних освітніх стандартів - СПб.: Пітер, 2004. - 331 с.

20. Фельдштейн Д. І. Особливості особистісного розвитку підлітка в умовах соціально-економічної кризи // Світ психології і психологія в світі: Науково-методичний журнал. - 1994, - С. 10.

21. Фельдштейн Д. І. Психологічні аспекти вивчення сучас ного підлітка // Питання психології - 1983. - № 1., - С. 6-8.