Курсова робота Особливості формування психологічного портрету підлітка на основі діагностичної процедури ПГР Л.А. Лєпіхової та В.О. Татенка
Код роботи: 5560
Вид роботи: Курсова робота
Предмет: Психологія
Тема: Особливості формування психологічного портрету підлітка на основі діагностичної процедури ПГР Л.А. Лєпіхової та В.О. Татенка
Кількість сторінок: 52
Дата виконання: 2017
Мова написання: українська
Ціна: 500 грн
Вступ
Розділ 1. Теоретичні аспекти дослідження формування психологічного портрету підлітка
1.1. Характеристика психічного і особистісного розвитку підлітка
1.2. Всебічність розвитку особистості
1.3. Формування психологічного портрету особистості
Розділ 2. Діагностичне дослідження формування психологічного портрету підлітка
2.1. Характеристика методик дослідження формування психологічного портрету учнів підліткового віку
2.2. Дослідження за методикою «Психологічна група ризику – ПГР» (Лєпіхової Л.А., Татенка В.О.)
Розділ 3. Аналіз та інтерпретація результатів дослідження
3.1. Аналіз суджень конструктивного та деструктивного плану
3.2. Психологічний портрет підлітка
Висновки
Список використаних джерел
Додатки
Актуальність даного дослідження. Обумовлена необхідністю теоретичної та практичної розробки проблеми психологічних особливостей підлітків, для їх врахування у ефективній педагогічній та психологічній роботі з даною віковою категорією.
Сучасні тенденції в Україні — посилення майнової нерівності людей, різке зниження їх суспільної затребуваності, корозія духовних цінностей, руйнація ідеалів, наростання соціальної і психологічної дезорієнтації та дезадаптації індивіда, високий рівень безробіття, ускладнення криміногенної ситуації, поширення процесів деформації сім’ї - все це однозначно негативно відбивається на психіці дітей і підлітків.
Адже саме перехід до підліткового віку характеризується глибокими змінами, що впливають на особистісний розвиток дитини. Вони стосуються фізичної зрілості організму, а також відносин, які складаються у підлітків з дорослими людьми та однолітками. Еталони міжособистісного сприймання, якими користуються підлітки, оцінюючи оточуючих людей, стають все більш узагальненими і співвідносяться з ідеалами, цінностями і нормами.
Тематика, присвячена проблемі досліджень психологічного здоров’я особистості міститься у численних наукових працях, що присвячені особистісному розвитку: збереження повноти самореалізації особистісного потенціалу (Е. Гуссерль, В. Франкл, М. Хайдеггер, Г.С. Костюк, С.Д. Максименко, О.М. Лєонтьєв, Ф.Б. Березін, І.Д. Бех, Л.І. Божович, П.Я. Гальперін, С.М. Громбах, П.Л. Капіца), розвитку особистості у підлітковому віці (І.Д. Бєх, М.Й. Боришевський, О.К. Дусавицький, В.В. Рибалка, Є.В. Руденський); розвитку адаптаційного потенціалу людини (Д. Уотсон, А. Вейс, У. Хантер, Б. Скиннер, Л. Филипс, Т. Шибутані, Г. Гартман, А. Фрейд, П. Делор, Е. Гюан, А. Дюссер, Ж. Піаже, К.К. Платонов, А.А. Налчаджан, Д.Н. Узнадзе, І.Ф. Аршава), впливу психологічного здоров’я у формуванні настанов на здоровий спосіб життя у молоді (Т.М. Титаренко, Л.А. Лєпіхова, О.Я. Кляпець), при аналізі чинників ціннісної деструкції особистості і дисгармонійного її формування (Є.В. Руденський), соціальної деградації і протиправної поведінки (В.М. Кудрявцев і О.М. Яковлєв).
Формування особистості у підлітковому віці зазнає особливих, часом суперечливих, змін. Це дає підстави говорити про підлітків як тих, що утворюють психологічну групу ризику. Підлітки, невміло використовуючи власний психологічний ресурс, не враховуючи психофізіологічного, емоційного стану, часом будують хибні ціннісні та смисло-життєві орієнтації, створюючи проблеми для себе та оточення.
У зв’язку з цим актуальною постає обрана нами тема, що прагне долучитися до вирішення проблем оптимізації взаємин у середовищі підлітків та гармонізації їх взаємин в цілому, втілення у практику виховання підростаючого покоління принципу особистісно-зорієнтованого підходу, заснованого на об’єктивному методі - створення психологічного портрету підлітка.
Об’єкт дослідження – процес формування та психологічні характеристики особистості підліткового віку.
Предмет дослідження - Особливості психологічного портрету підлітків, виявлені за допомогою опитувальника «Психологічна група ризику - ПГР» Л.А. Лєпіхової та В.О. Татенка.
Мета дослідження - науково обґрунтувати та експериментально дослідити особливості діагностичної процедури ПГР з метою формування психологічного портрету підлітка з метою оптимізації в реалізації особистісно-орієнтованого навчання та виховання.
Завдання дослідження.
- Дати характеристику індивідуальним психологічним особливостям особистості, які проявляються у підлітковому віці.
- Проаналізувати вплив психологічних особливостей підлітків на їх міжособистісне спілкування.
- Дослідити особливості емоційно-вольової сфери, особистісних якостей, ціннісних орієнтацій, ставлення до різних життєвих проблем методом самооцінювання (ПГР Лєпіхової, Татенка).
Методи дослідження:
1. Теоретичний аналіз та систематизація наукових даних з проблеми.
2. Спостереження, спрямоване на виявлення індивідуальних психологічних особливостей серед підлітків: бесіди, анкетування.
3. Застосування таких методик: методика «Психологічна група ризику - ПГР» Л.А. Лєпіхової та В.О. Татенка.
Гіпотеза дослідження: полягає в припущенні, що аналізуючи основні життєві цінності підлітків і їх мотивацію, реалізуючи метод самооцінювання (ПГР Лєпіхової Л.А, Татенка В.О.), для оптимізації процесу навчання та виховання.
Дослідження проводилось на базі загальноосвітньої школи №2, м. Корець.
Теоретико-методологічну основу дослідження склали наукові праці, в яких розкрито: положення про кризовий характер підліткового віку Л.С. Виготського, Д.Б. Ельконіна, вчення про цілісність особистості на шляху дорослішання Б.Г. Ананьєва; особливості формування особистості у процесі педагогічної підготовки (А.М. Богуш, Е.Е. Карпова, Н.В. Кічук, З.Н. Курлянд, А.Ф. Линенко, Р.І. Хмелюк); вивчення процесу становлення і розвитку життєвих перспектив на різних вікових етапах (М.Й. Боришевський, І.В. Дубровіна, І.С. Кон, Г.М. Мінковський, О.А. Мухаматуліна, С.В. Кривцова, С.М. Обідна, О.Я. Чебикін, Д.І. Фельдштейн).
Таким чином, підлітковий вік є віком змін. Його початок позначений біологічними трансформаціями, а завершення — суспільною адаптацією. Як зазначав один філософ, підлітковий період починається в біології, а закінчується в культурі.
Підлітковий вік – період значних зрушень у розвитку самосвідомості особистості. Особливості самосвідомості підлітка формується у зв’язку з виникненням у нього нового становлення до себе. Прагнення пізнати себе, свої особливості, інтерес до самого себе, роздуми про свої достоїнства й недоліки – це характерне для підлітка. Хоча він і переоцінює власні можливості як дорослої людини, так чутливо ставиться до своїх невдач, що спонукає його до самовдосконалення.
Підсумовуючи сказане, слід особливо наголосити на тому, що сьогодні у суспільстві актуалізується необхідність «повернутися обличчям» до підлітків. Їхні проблеми не повинні розв’язуватися «вулицею» чи придушуватись у зародку. Вони мають вирішуватися з участю батьків, спільно з психологами, психотерапевтами, педагогами. Звичайною «пігулкою» цю проблему не вилікувати.
На прикладі проведеного мною дослідження, опитування за методикою «Психологічна група ризику – ПГР» Лєпіхової Л.А., Татенка В.О, яке я проводила з учнем 9-А класу, Ярославом Л., показало, що в хлопця перевага в конструктивному плані, порівняно з негативним. Психологічний ресурс Ярослава виявляється в позитивному емоційному статусі, системі смисложиттєвих відношень. Дана методика дає можливість досить детально виявити усі нюанси особливостей школярів як на рівні психофізіологічних, психологічних так і соціально-психологічних тенденцій.
За результатами дослідження добре видно особливості емоційно-вольової сфери дитини, його особистісні якості та ціннісні орієнтації. З допомогою цієї методики, та на основі її результатів, можна спиратися у здійсненні індивідуального підходу до дитини, до навчання та виховання. Дана методика досить добре підходить для діагностики формування психологічного портрету підлітка, тому що, з допомогою даної методики, можна добре відслідкувати всі нюанси особливостей дитини як на рівні психофізіологічних, психологічних, так і соціально-психологічних тенденцій.
Список використаних джерел
1. Агресивна дитина: як їй допомогти / Упоряд. О. А. Атемасова. – Х., 2010.
2. Андрущенко Е. Саморозвиток особистості підлітка. – К., 2010.
3. Берн Э. Игры, в которые играют люди. Люди, которые играют в игры. - СПб.: Лениздат, 1992.
4. Бех І. Д. Виховання особистості. У 2 к. Кн. 2. - К.: Либідь, 2003.
5. Бютнер К. Жить с агрессивными детьми. - М., 1991.
6. Ващенко Г. Виховний ідеал. – Полтава, 1992.
7. Волкова Н. П. Педагогіка. – К., 2002. – 560 с.
8. Гришина Н. В. Психология конфликта. - П., 2000.
9. Демченко С. Розвиток та стосунки у підлітковому віці // Психолог. 2008. - №15. – с. 18-25.
10. Дуткевич Т. В., Савицька О. В. Практична психологія: Вступ у спеціальність. – К., 2007.
11. Заброцький М. Основи вікової психології. - Т., 2008.
12. Эльконин Д. Б. Психология игры. – М., 1978.
13. Эриксон Э. Г. Детство иобщество. – СПб., 1996.
14. Захаров А. И. Неврозы у детей и подростков. – М., 1988.
15. Іванюта О. В. Психологія занедбаних підлітків. – Рівне., 2008.
16. Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. – К.: Рад. Шк.., 1989. – 608 с.
17. Кузікова С. Б. Теорія і практика вікової психокорекції. – К., 2003.
18. Кутішенко В. П. Вікова та педагогічна психологія. – К., 2005.
19. Курчинка М. Ребенок «с характером». – СПб., 1996.
20. Леви В. Искусство бать собой. – М., 1990.
21. Леви В. Нестандартный ребенок. – М., 1989.
22. Лекции по наркологии / Под. ред. Н. Н. Иванца. – М., 2000.
23. Леонгард К. Акцентуированные личности. – К., 1989.
24. Леонтьев А. Семья, сама себя лечащая // Семья и школа. – 1991. - № 12.
25. Ле Шан Э. Корда ваш ребенок сводит вас с ума. – М., 1990.
26. Личко А., Битенский В. Подростковая наркология: Руководство. – Л., 1991.
27. Лоренц К. Оборотная сторона зеркала. – М., 1998.
28. Максименко С. Д. Основи генетичної психології. – К., 1998.
29. Марінушкіна О. Є. Настільна книга шкільного психолога. – Х., 2010.
30. Мерзлякова О. Інтерактивні заняття психолога з батьками. – К., 2008. – с. 120.
31. Музика О. Л. Професійно-орієнтовані завдання з психології. – Ж., 2010.
32. Орбан-Лембрик Л. Е. Соціальна психологія спілкування. – К., 2005.
33. Орбан-Лембрик Л. Е. Соціалізації особистості на етапі зрілості. – К., 2002.
34. Помиткін Е. Психологічне забезпечення духовного розвитку дитини. – К., 2008.
35. Помиткін Е. О. Проблема розвитку та діагностики духовних ціннісних орієнтацій у старшокласників / Е. О. Помиткін // Практ. психологія та соц. робота. – 1998. – № 10. – С. 10-16.
36. Пилипчук Г. Профілактика девіантної поведінки підлітків. – К., 2010.
37. Педагогічна психологія / За ред. Л. М. Прокопенко. – К., 1991.
38. Психология / Под. ред. А. Крылова. – М., 2000.
39. Психология подростка. Хрестоматія. Сост. Ю. Фролов. – М., 1997.
40. Савчин М. В., Василенко Л. П. Вікова психологія. – К., 2006.
41. Сатир В. Как строить себя и свою семью. – М., 1992.
42. Сатир В. Психотерапия семи. – СПб., 1999.
43. Скиннер Р. Семья и как в ней уцелеть. – М., 1995.
44. Соколова В. Отцы и дети в меняющемся мире. – М., 1991.
45. Соціальна педагогіка. Підручник. / За редакцією професора Капської А. Й. – К., 2006.
46. Спиваковская А. Профилактика детских неврозов. – М., 1989.
47. Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину. – К., 1976.
48. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві. – К., 1988. – 304 с.
49. Сухомлинський В. О. Народження громадянина. – К., 1977.
50. Степанов В. Психологический словарь для родителей. – М., 1996.
51. Титаренко В. Семья и формирование личности. – М., 1987.
52. Теренс Т. Торски. Путь выздоровления. – М., 2003.
53. Трухін І. О. Соціальна психологія спілкування. – К., 2005. – с 204-223.
54. Толстих Л. Робота з підлітками «групи ризику» // Психолог. - 2008. №38-39. – с. 31-34.
55. Толстых А. Подросток в неформальной группе. – М., 1991.
56. Хорни К. Невротическая личность нашого времени. – М., 1995.
57. Чалдини Р. Психология влияния. – СПб., 2000.
58. Чеснокова И. Проблема самосознания в психологи. – М., 1997.
59. Шаг за шагом от наркотиков. Книга для родителей. – СПб., 1999.
60. Шнейдер Л. На краю Оврага // Семья и школа. – 1993. - №5.
61. Шнейдер Л. Профессиональная идентичность. – М., 2001.
62. Шульга В. Корекція вчинків підлітка. – К., 2010.
63. Формування здорового способу життя: Навч. Посіб. / О. Яременко, О. Вакуленко. – К., 2000.
64. Фромм Э. Бегство от свободы. – М., 1990.
65. Юнг К. Г. Конфликты детской души. – М., 1995.
66. Юнг К. Г. Архетип и Символ. – М., 1991.
67. Яроз Р. Розвиток навичок опанування поведінкою. – К., 2010.