Курсова робота Корекція імпульсивної поведінки дітей старшого дошкільного віку із затримкою психічного розвитку
Код роботи: 5551
Вид роботи: Курсова робота
Предмет: Психологія
Тема: Корекція імпульсивної поведінки дітей старшого дошкільного віку із затримкою психічного розвитку
Кількість сторінок: 41
Дата виконання: 2015
Мова написання: українська
Ціна: 500 грн
Розділ 1. Теоретичні основи дослідження особливостей дітей старшого дошкільного віку із ЗПР
1.1. Психолого-педагогічна характеристика дітей даної групи
1.2. Емоційна сфера дитини із ЗПР
1.3. Характеристика поведінки дітей даної категорії
Розділ 2. Діагностика та корекція імпульсивної поведінки дітей старшого дошкільного віку із ЗПР
2.1. Дослідження виявів поведінки дитини із затримкою психічного розвитку
2.2. Саморегуляція поведінки дітей із ЗПР
2.3. Корекція виявів імпульсивної поведінки дітей старшого дошкільного віку даної категорії
Висновки
Список використаних джерел
Отже, затримка психічного розвитку – це уповільнення розвитку психіки дитини, що виражається в недостатності як загального запасу знань, незрілості усіх процесів мислення, так і в переважанні інтересів ігровою діяльністю над інтелектуальною, швидкою насиченістю процесами.
М.С. Певзнер і Т.А. Власова у своїх дослідженнях взяли за основу затримку психічного розвитку, в основі якої лежить психічний і психофізичний інфантилізм, пов'язаний зі шкідливим впливом на центральну нервову систему в період вагітності, і в період на ранніх етапах життя дитини, в результаті дії як різних патогенних чинників, так і різних астенічних і церебрастенічних станів організму.
К.С. Лебединською в ході її дослідницької роботи була запропонована етиопатогенетична систематика затримки психічного розвитку. Основні її клінічні типи диференціюються за етиопатогенетичним принципом. Так дослідниця виділяє затримку психічного розвитку конституційного генезу, соматогенного, психогенного, а також церебрально-органічного генезу.
У психологічних дослідженнях з проблеми проявів ЗПР в дошкільному віці наводяться різноманітні психологічні особливості цієї групи дітей. Увага таких дітей характеризується нестійкістю, відзначаються періодичні її коливання, дітям характерна нерівномірна працездатність.
Досить важко сконцентрувати увагу таких дітей і утримати її упродовж тієї або іншої діяльності. Очевидна недостатня цілеспрямованість діяльності, діти діють дуже імпульсивно, часто відволікаються на різні дрібниці. Можуть спостерігатися і прояви інертності. У старшому дошкільному віці опиняється недостатньо розвинута здатність до довільної регуляції поведінки, що утруднює виконання завдань навчально-виховного типу.
До старшого дошкільного віку у дітей із ЗПР не формується рівень словесно-логічного мислення, що відповідає віковим можливостям: діти не виділяють істотних ознак під час узагальнення, узагальнюють або за ситуативними, або за функціональними ознаками різні предмети, осіб і ситуації. Їм важко порівнювати предмети, видрізняючи їх за випадковими ознаками, діти із ЗПР насилу виділяють ознаки розпізнавання.
Незрілість емоційно-вольової сфери дітей із ЗПР обумовлює не тільки своєрідність формування їх поведінки, а також і їх особових характеристик.
Дослідники в якості специфічних ознак дошкільнят із ЗПР виділяють наступні: їх слабку емоційну стійкість, порушення самоконтролю в різних видах діяльності, агресивність поведінки, її провокувальний характер, труднощі пристосування до дитячого колективу, метушливість, часту зміну настрою, почуття страху, манірність, фамільярність по відношенню до дорослих людей, а також своїх однолітків.
Тривалі спостереження за учнями із ЗПР дозволяють виділити декілька груп таких дітей залежно від їх психічних особливостей і поведінки, наприклад, урівноважена, загальмована та імпульсивна групи.
Дослідники доводять, що у поведінці групи імпульсивних дошкільників із ЗПР, переважають стійка (підвищена) афективна збудливість, а також психічна нестійкість. Для психічно імпульсивних дітей характерне поєднання їх імпульсивності з підвищеною навіюваністю. Основні мотиви поведінкових реакцій у психічно нестійких дітей – отримання задоволення або наслідування, нездатність протистояти зовнішньому впливу.
Говорячи про корекцію імпульсивної поведінки, можна виділити специфічні і неспецифічні способи взаємодії з дитиною. До не специфічних, тобто відповідних до усіх дітей, способам взаємодії відносяться „правила‟ педагогіки, до неспецифічних відносять релаксаційні тренінги, що мають особливий вплив на особистість дитини із затримкою психічного розвитку.
1. Бенилова С. Ю. Коррекция эмоционально поведенческих расстройств у детей с нарушениями развития / С. Ю. Бенилова, Л. Р. Давидович // Воспитание и обучение детей с нарушениями в развитии. – 2007. – №1. – С. 68-72.
2. Блинова Л. Н. Диагностика и коррекция в образовании детей с задержкой психического развития / Л. Н. Блинова – М., 2004. – 136 с.
3. Большой психологический словарь. / Под ред. Б. Г. Мещерякова, В. П. Зинченко – СПБ., 2006. – 672 с.
4. Борякова Н. Ю. Психологические особенности дошкольников с задержкой психического развития / Н. Ю. Борякова // Воспитание и обучение детей с нарушениями в развитии. – 2005. – №1. – С. 10-17.
5. Винник М. О. Задержка психического развития у детей: методологические принципы и технологии диагностической и коррекционной работы / М. О. Винник – Ростов н/Д., 2007. – 154 с.
6. Волковская Т. Н. Генезис проблемы изучения задержки психического развития у детей / Т. Н. Волковская // Коррекционная педагогика. – 2003. – №2. – С. 5-16.
7. Деревянкина Н. А. Эмоциональный мир ребенка с ЗПР / Деревянкина Н. А. // Дошкольное образование. – 2004. – №4. – С. 5.
8. Дефектология. Словарь справочник. / Под ред. Б. П. Пузанова – М., 2005. – 208 с.
9. Довгая Н. Об особенностях развития эмоциональной сферы / Н. Довгая, О. Перелыгина // Дошкольное воспитание. – 2007. – №12. – С. 12-17.
10. Дробинская О. С. Гиперактивный ребенок. Как ему помочь? / О. С. Дробинская // Воспитание и обучение детей с нарушениями в развитии. – 2004. – №2. – С. 67-73.
11. Еникеев М. И. Психологический энциклопедический словарь / М. И. Еникеев – М., 2006. – 560 с.
12. Заломихина И. Ю. СДВГА у детей / И. Ю. Заломихина // Логопед. – 2007. – №3. – С. 33-40.
13. Колосова С. Л. Детская агрессия / С. Л. Колосова; – СПб., 2004. – 120 с.
14. Краткий психологический словарь. / Под ред. А. В. Петровского, М. Г. Ярошевского – Ростов н/Д., 1998. – 512 с.
15. Кряжева Н. Л. Развитие эмоционального мира детей / Н. Л. Кряжева – Екатеринбург, 2004. – 192 с.
16. Лебединская К. С. Подростки с нарушениями в аффективной среде / К. С. Лебединская, М. М. Майская, Г. В. Грибанова – М., 1988. – 316 с.
17. Лютова Е. К. Шпаргалка для родителей: Психокоррекционная работа с гиперактивными, агрессивными, тревожными и аутичными детьми / Е. К. Лютова, Г. Б. Монина – М, 2000. – 191 с.
18. Максимова Н. Ю. Курс лекций по детской патопсихологии / Н. Ю. Максимова, Е. Л. Милютина – Ростов н/Д, 2000. – 576 с.
19. Микляева Н. В. Работа педагога-психолога в детском саду / Н. В. Микляева, Ю. В. Микляева – М, 2005. – 381 с.
20. Мухина В. С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество / В. С. Мухина – М., 1998. – 456 с.
21. Обучение детей с нарушением интеллектуального развития: (Олигофренопедагогика). / Под ред. Б. П. Пузанова – М., 2000. – 272 с.
22. Осандчук О. Н. Методы саморегуляции в образовательном процессе / О. Н. Осандчук – Омск, 2006. – 87 с.
23. Основы специальной психологии. / Под ред. Л. В. Кузнецовой – М., 2002. – 480 с.
24. Пасечник Л. Гиперактивность: как быть? / Л. Пасечник // Дошкольное воспитание. – 2007. – №1. – С. 88-95.
25. Пасечник Л. Гиперактивность: как играть с гиперактивными детьми? Чем занять их в детском саду и дома? / Л. Пасечник // Дошкольное воспитание. – 2007. – №2. – С. 89-95.
26. Политика О. И. Дети с СДВГА / О. И. Политика – СПб., 2005. – 208 с.
27. Практикум детского психолога / Широкова Г. А, Жадько Е. Г. – Ростов н/Д., 2005. – 320 с.
28. Психологический словарь. / Под ред. Ю. Л. Неймера – Ростов н/Д., 2003. – 640 с.
29. Психология детей с отклонениями и нарушениями психического развития / Отв. ред. В. М. Астапов. – СПб, 2001. – 384 с.
30. Тесты для детей / Отв. ред. М. И. Ильина. – СПб., 1998. – 384 с.
31. Урунтаева Г. А. Дошкольная психология / Г. А. Урунтаева – М., 1999. – 336 с.
32. Физкультминутки. / Сост. С. А. Лёвина, С. И. Тукачева. – Волгоград, 2005. – 68 с.
33. Чередникова Т. В. Проверьте развитие ребенка: 105 психологических теста / Т. В. Чередникова – СПб, 2004. – 305 с.