Распечатать страницу
Главная \ База готовых работ \ Готовые работы по правовым дисциплинам \ Криминалистика \ 4660. Курсова робота Фінансування тероризму: поняття складу злочину

Курсова робота Фінансування тероризму: поняття складу злочину

« Назад

Код роботи: 4660

Вид роботи: Курсова робота

Предмет: Криміналістика

Тема: Фінансування тероризму: поняття складу злочину

Кількість сторінок: 46

Дата виконання: 2014

Мова написання: українська

Ціна: 300 грн

Вступ

Розділ 1. Поняття фінансування тероризму та підстави криміналізації даного діяння

1.1. Поняття фінансування тероризму

1.2. Соціальна обумволеність, підстави і принципи криміналізації даного діяння

Висновки за розділом 1

Розділ 2. Об’єктивні ознаки фінансування тероризму

2.1. Об’єкт складу злочину

2.2. Обєктивна сторона складу злочину

Висновки за розділом 2

Розділ 3. Суб’єктивні ознаки фінансування тероризму

3.1. Суб’єкт складу злочину

3.2. Суб’єктивна сторона складу злочину

Висновки за розділом 3

Розділ 4. Кримінальна відповідальність за фінансування тероризму та його відмежування від суміжних складів

4.1. Кримінальна відповідальність за фінансування тероризму

4.2. Відмежування тероризму від суміжних складів

Висновки за розділом 4

Висновки

Список джерел  

Вступ

У сучасному світі проблема тероризму дедалі стає найактуальнішою. У зарубіжних країнах це явище з кожним днем набуває все більшого розповсюдження. Практично щотижня у будь-якій частині світу відбувається терористичний акт, у результаті якого завдається шкода життю та здоров’ю невинних людей, які опинилися у певному місці у несприятливий час.

Зрозуміло, що боротися потрібно не лише із вчиненням терористичних актів або діяльністю терористичних організацій, необхідно акцентувати увагу на позбавленні тероризму джерел його забезпечення як фінансовими, так і матеріальними ресурсами. У сучасних умовах основним завданням у сфері боротьби з тероризмом є припинення терористичної діяльності «на корені», тобто позбавлення тероризму його фінансової та матеріальної бази, аби не створити йому умови для відтворення та зміцнення. Про це, зокрема, йдеться у другому розділі Глобальній контртерористичній стратегії ООН 2006 року, «Заходи щодо запобігання тероризму і боротьби з ним», де наголошується на необхідності «...позбавити терористів доступу до засобів для здійснення їх нападів».

Проблема боротьби з діяннями, спрямованими на фінансове або матеріальне забезпечення терориста, терористичної організації, окремого терористичного акту або взагалі терористичної діяльності перебувають у полі зору багатьох країн світу, ці питання неодноразово обговорювались на засіданні ООН. В Україні кримінальна відповідальність за фінансування тероризму вперше була встановлена відповідно до Закону України від 18.05.2010 р. «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом», відповідно до якого Кримінальний кодекс України (далі – КК України) було доповнено ст. 258-5 «Фінансування тероризму».

Це було зумовлено необхідністю імплементації в національне законодавство міжнародних стандартів боротьби із відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванням тероризму, з метою реалізації положень Сорока рекомендацій Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням коштів (FATF), затверджених на Берлінському засіданні Групи в червні 2003 року, Конвенції Ради Європи про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом, та про фінансування тероризму, а також Директиви Європейського Парламенту та Ради 2005/60/ЄС щодо запобігання використанню фінансової системи з метою відмивання коштів та фінансування тероризму.

Окремі питання кримінальної відповідальності за терористичну діяльність були досліджені в роботах вітчизняних та зарубіжних науковців, а саме: В. Ф. Антипенка, А. С. Беніцького, П. А. Вороб’я, С. Б. Гавриша, В. О. Глушкова, В. П. Ємельянова, В. С. Зеленецького, О. Є. Користіна, В. В. Крутова, С. Я. Лихової, С. М. Мохончук, Л. В. Новікової, Г. В. Овчинникової, В. І. Осадчого, А. В. Савченка, М. В. Семикіна, В.В. Устинова та інших.

У сучасних наукових працях окреслена тема висвітлюється лише фрагментарно, залишається чимало нерозв’язаних питань щодо кримінально-правової охорони громадської безпеки держави від загрози фінансування тероризму та вдосконалення чинного законодавства відповідно до вимог міжнародних нормативно-правових актів, до яких приєдналась Україна. Низка дискусійних питань вимагає їх нового осмислення в сучасних умовах.

Метою роботи дослідження проблем кримінально-правової відповідальності за фінансування тероризму за законодавством України.

Мета зумовлює необхідність вирішення таких завдань:

- уточнити поняття та зміст категорій „фінансування”, „кошти”, „тероризм”, „терористична діяльність” стосовно кримінального права;

- встановити ступінь відповідності криміналізації в КК України фінансування тероризму загальновизнаним підставам і принципам криміналізації та всій системі чинного кримінального законодавства України;

- дослідити об’єктивні та суб’єктивні ознаки фінансування тероризму;

- проаналізувати питання кваліфікації суспільно небезпечних діянь, пов’язаних з фінансуванням тероризму за кримінальним законодавством України;

- провести відмежування фінансування тероризму від суміжних суспільно небезпечних діянь.

Об’єктом дослідження є кримінально-правові аспекти протидії фінансуванню тероризму.

Предметом дослідження є чинне кримінальне законодавство, Закони України „Про боротьбу з тероризмом”, “ Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму”, Кримінальний кодекс України, міжнародні конвенції, антитерористичне законодавство зарубіжних країн, система наукових поглядів і розробок стосовно цієї проблеми.

Висновки

Аналізуючи зміст поняття «фінансування тероризму», а також передумови криміналізації цього явища у національному законодавстві України встановлено, що світовим співтовариством розроблено та прийнято низку нормативно-правових актів, які забезпечують заходи боротьби з тероризмом, у тому числі з його фінансуванням. Але в жодному міжнародному акті немає чіткого та однозначного визначення терміну «фінансування тероризму».

На підставі узагальнення змісту міжнародних документів автор дійшов висновку, що фінансування тероризму – це надання або збирання коштів для фактично вчинених або запланованих терористичних актів, а також терористичним організаціям.

Дослідивши передумови криміналізації фінансування тероризму, з’ясовано, що введення в чинне законодавство кримінальної відповідальності за фінансування тероризму, передбаченої ст. 258-5 КК України, стало адекватною реакцією на процес зростаючого розповсюдження терористичної діяльності.

Окреслюючи об’єкт фінансування тероризму, визначено, що загальний об’єкт злочину – суспільні відносини із забезпечення прав і свобод людини та громадянина, власності, громадського порядку, громадської безпеки, довкілля, конституційного устрою України, миру та безпеки людства. 
Родовий об’єкт злочину – суспільні відносини у сфері забезпечення стану захищеності життєво важливих інтересів особистості, суспільства і держави від негативних наслідків явищ соціального, природного або техногенного характеру, а також підтримки достатнього рівня такої захищеності для нормального їхнього функціонування.

Основний безпосередній об’єкт – суспільні відносини, які забезпечують стан безпеки правоохоронних інтересів невизначеного кола осіб від матеріального або фінансового забезпечення можливості використання проти них джерел загальної небезпеки. Додатковий факультативний об’єкт – життя, здоров’я, власність, нормальна робота державного апарату, органів правосуддя, оскільки за таких умов саме їм найчастіше заподіюється шкода. Наявність такої кількості додаткових факультативних об’єктів істотно підвищує ступінь суспільної небезпеки фінансування тероризму.

Визначаючи предмет фінансування тероризму, доведено, що ним є кошти (національна або іноземна валюта); майно (у тому числі цінні папери); майнові права.

Надаючи комплексну характеристику об’єктивній стороні злочину, відповідальність за вчинення якого передбачена ст. 258-5 КК України, наголошено на тому, що фінансування тероризму може вчинюватись у формі надання активів; збирання активів; провадження операцій з фінансовими активами. Надання активів має місце в тих випадках, коли особа володіє ними і вручає комусь, усвідомлюючи, що вони будуть використані повністю чи частково для здійснення терористичної діяльності.

Злочин, передбачений ст. 258-5 КК України, – формальний. Момент його закінчення залежить від того, в якій формі відбулось досліджуване діяння: під час збирання коштів – момент початку збирання матеріальних цінностей, маючи на меті забезпечення суб’єктів терористичної діяльності, незалежно від результатів такого збирання; надання матеріальних цінностей – у момент безпосереднього передавання їх або суб’єктові терористичної діяльності, або особі, яка має передати їх такому суб’єктові; здійснення операцій з фінансовими активами – у момент початку здійснення такої операції.

У ч. 4 ст. 285-5 КК України перераховані дії особи, внаслідок вчинення яких вона звільняється від відповідальності за фінансування тероризму та визначені особи, які не можуть бути звільнені від кримінальної відповідальності. З метою вдосконалення зазначеної норми запропоновано відкоригувати обставини, які обмежують можливість звільнення особи від кримінальної відповідальності, та викласти її в такій редакції: «Особа, крім тієї, яка організовує або керує діяльністю терористичної групи (організації), звільняється від кримінальної відповідальності за дії, передбачені цією статтею, якщо вона добровільно до притягнення до кримінальної відповідальності повідомила про відповідну терористичну діяльність або іншим чином сприяла її припиненню або запобіганню злочину, який вона фінансувала або вчиненню якого сприяла».

Аналізуючи ознаки осіб, які можуть бути суб’єктом злочину, відповідальність за вчинення якого передбачена ст. 258-5 КК України, зазначено, що ним може бути фізична осудна особа, яка досягла 16-річного віку (громадянин України, іноземний громадянин або особа без громадянства). У тих випадках, коли фінансування тероризму здійснюється шляхом надання фінансових послуг, суб’єкт злочину повинен володіти спеціальною правоздатністю або мати ліцензію на здійснення тих видів діяльності, які входять до складу фінансових послуг (наприклад, банківської, страхової тощо). У зв’язку зі змінами, які були внесені до КК України 15.11.2011, зазначені дії кваліфікуються лише за ст. 258-5 КК України, а не за сукупністю ст. 202 та 258-5 КК України.

Встановлюючи ознаки суб’єктивної сторони фінансування тероризму розвинуто положення щодо можливості вчинення цього злочину з прямим умислом – винний усвідомлює факт, що кошти або інші матеріальні цінності, які надаються або збираються ним, призначені для забезпечення окремого терориста чи терористичної групи (організації), організації, підготовки або вчинення терористичного акту, втягнення у вчинення терористичного акту, публічних закликів до вчинення терористичного акту, сприяння вчиненню терористичного акту, створення терористичної групи (організації). Також він усвідомлює характер своїх дій та бажає їх вчинити.

Обов’язковою ознакою суб’єктивної сторони є мета злочинної дії, якою може бути: фінансове або матеріальне забезпечення окремого терориста чи терористичної групи (організації), організації, підготовки або вчинення терористичного акту, втягнення у вчинення терористичного акту, публічних закликів до вчинення терористичного акту, сприяння вчиненню терористичного акту, створення терористичної групи (організації).

Список джерел

1. Дорош І. Боротьба з тероризмом: особливості, методи, шляхи / І. Дорош // Студентська молодь і науковий поступ: Матеріали VI Міжвузів. щоріч. наук. студ. конф. / Львів. ун-т бізнесу і права. - Л.: ЛУБП, 2009. - 252 с. - C. 135-142.

2. Новікова Л. В. Фінансування тероризму: загальне поняття та підстави кримінальної відповідальності / Л.В. Новікова // Право і безпека. – 2005. – №4’1. – С. 79-80.

3. Драний В. В. Кримінально-правова характеристика фінансування тероризму[Текст]: автореф. дис… канд. юрид. наук: 12.00.08 / Драний Валерій Вікторович; Нац. акад. внутр. справ. - К., 2013. - 20 с.

4. Тероризм: теоретико-прикладні аспекти [Текст]: навч. посіб. / [Мовчан А. В. та ін.; за заг. ред. В. К. Грищука]; Львів. держ. ун-т внутр. справ. - Л.: ЛьвДУВС, 2011. - 327 с.

5. Гуцало М. Г Проблеми політологічної інтерпретації поняття «тероризм» / М. Г. Гуцало // Наукові праці Миколаївського державного гуманітарного університету ім. Петра Могили. Політичні науки. Випуск 66. – Т. 79. – Миколаїв, 2008. – С. 173-177.

6. Кримінальний кодекс України // Відомості Верховної Ради від 29.06. 2001 р., № 25.

7. Закон України “Про боротьбу з тероризмом”. Від 30.04.2003 р., № 16, стор. 5, стаття 697, код акту 24930/2003.

8. Новікова Л. В. Об’єкт злочину при вчиненні фінансування тероризму. / Л.В. Новікова // Вісник Національного університету внутрішніх справ. – Випуск 30. – Харків, 2005. – С. 50-55.

9. Науково-практичний коментар Кримінального кодексу України. - 4-те вид., переробл. та доповн. / За ред. М. І. Мельника, М. І. Хавронюка. - К.: Юридична думка, 2010. - 1184 с.

10. Гуцало М. Г. Державна політика протидії тероризму: пріоритети та шляхи реалізації: збірник матеріалів «круглого столу» / за ред. М. Г. Гуцало. – К.: НІСД, 2011. – 120 с.

11. Буткевич С. А. Противодействие финансированию терроризму и легализации доходов, полученных преступным путем. / C. А. Буткевич // Ученые записки Таврического национального университета им. В. И. Вернадского. Серия: Юридические науки. 2010. – Т. 23 (62). - №2. - 2010. – С. 194-201.

12. Ліпкан В. А. Тероризм: юридична дефініція та зміст // Тероризм і боротьба з ним / А. В. Ліпкан // Міжвідомчий науковий збірник – К., 2000 – Том 19 (1). – ст. 50-83.

13. Доповідь «Фінансування тероризму» / Управління зі звітності уряду США / Електронний ресурс // Режим доступу: http://www.gao.gov/new.items/d04163.pdf.

14. Шевченко О. Суб'єктивні ознаки фінансування тероризму: кримінально-правовий аспект / О. Шевченко // Підприємництво, господарство, право: науково-практичний господарсько-правовий журнал. - 2010. - № 3. - С. 135-138.

15. Кубальський В. Н. Протидія терористичним злочинам за законодавством зарубіжних держав / В. Н. Кубальський // Часопис Київського університету права: Український науково-теоретичний часопис. - 07/2006. - №3. - С.154-160.

16. Шамара О. В. Шляхи вдосконалення національного законодавства у сфері боротьби з тероризмом / О. В. Шамара // Бюлетень Міністерства юстиції України: Офіційне видання. - 2012. - № 10. - С. 83-90.

17. Утевский Б. С. Вина в советском уголовном праве. / Б. С. Утевский // Государство и право. 1995. - № 1. - С. 96-97.

18. Новікова Л. В. Суб’єктивна сторона фінансування тероризму / Л. В. Новікова// Вісник прокуратури. – 2006. – № 3. – С. 78-82.

19. Міжнародна конвеція про боротьбу з фінансуванням тероризму від 9 грудня 1999 року. Ратифікована Україною 12 вересня 2002 року.

20. Шевченко О. Характеристика злочинних дій, пов'язаних з фінансуванням тероризму, та відповідальність за їх вчинення / О. Шевченко // Підприємництво, господарство, право: 2010. - № 2. - С. 133-136.

21. Новікова Л. В. Кримінальна відповідальність за фінансування тероризму / Л. В. Новікова // Теоретико-прикладні проблеми протидії організованій злочинності та злочинам терористичної спрямованості. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. – Львів, 2005. – С. 190-192.

22. Постанова Пленуму Верховного Суду 2005 №13 «Про практику розгляду судами кримінальних справ про злочини, вчинені стійкими злочинними об’єднаннями» від 23.12.2005 р.

23. Постанова Кабінету Міністрів України « Про затвердження плану заходів на 2014 рік із запобігання та протидії легалізації( відмиванню) доходів, одержаних злочинним щляхом, або фінансуванню тероризму. Електронний ресурс. Режим доступу: тероризму http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KP130971.html.

24. Евгений Щеглов Относительно уголовной ответственности юридических лиц [Електронний ресурс] Режим доступу: http://pravotoday.in.ua/ru/press-centre/publications/pub-923/.

25. Ємельянов В. П. Злочини терористичної спрямованості / В. П. Ємельянов // Науково-дослідний інститут вивчення проблем злочинності Академії правових наук України. - Харків, 1997. - 160 с.

26. Горбунов Ю. С. Уголовно-правовая квалификация терроризма / Ю. С. Горбунов // История, теория и практика / Журнал российского права. -2006. - № 12. - С. 98-107.

27. Гізімчук С. В. Терористичний акт та його відмінність від суміжних злочинів / С. В. Гізімчук // Проблеми відповідальності за злочини проти громадської безпеки за новим КК України. – Харків, 2003. – 218 с.

28. Акімов М. О. Захоплення заручників: особливості кримінальної відповідальності за законодавством країн близького та далекого зарубіжжя / М. О. Акімов // Боротьба з організованою злочинністю та корупцією» – 2003. - №7 - С. 15-21.

29. Кримінальне право України: Особлива частина: Підручник / М. І. Бажанов, Ю. В. Баулін, В. І. Борисов та ін.; За ред. проф. М. І. Бажанова, В. В. Сташиса, В. Я. Тація. – 2-е вид., перероб. і доп. — К.: Юрінком Інтер, 2005. — 544 с.